פורטל:היסטוריה/תמונה נבחרת/גלריה 2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

101

לאופולד השלישי, מלך הבלגים בשנת 1935, בתמונה עם ארוסתו. בניגוד למלכים אחרים באירופה הכבושה על ידי גרמניה הנאצית, המשיכו לאופולד ובני משפחתו לחיות בארמונם בבלגיה. לאחר המלחמה התקבל בגל של הפגנות ועימותים אלימים ובדרישה לבטל את מוסד המלוכה, עקב מה שנתפס על ידי העם כתמיכה בכובש הנאצי בזמן המלחמה. בשנת 1951 נאלץ לאופולד השלישי לוותר על כס המלכות לטובת בנו.

102

שריון אבירים, מראשית המאה ה-17. האבירים היו לוחמים רכובים על סוס ועטויי שריון המספק ללוחם מגן מפני פגיעות כלי נשק, לרוב על ידי ספיגתן במקום המטרה. במהלך המאה ה-12, החלו לייחס לאבירים תכונות חברתיות ומוסריות מסוימות, שהיום אנו קוראים להן תכונות "אביריות". אחד מהגורמים שחיזקו את הייחוס הזה הייתה ספרות בסגנון אגדות המלך ארתור, אשר הנחילה את נורמות ההתנהגות האבירית אשר בשינויים כאלה ואחרים הפכו גם לנורמות המקובלות בחברה המערבית של ימינו.

103

הרובע היהודי של העיר העתיקה בירושלים היה במשך ששה חודשים (מסוף נובמבר 1947 ועד סוף מאי 1948) תחת מצור ובסופו של דבר נכבש בידי כוחות משולבים של ערבים בלתי־סדירים והלגיון הערבי העבר ירדני, לוחמיו נפלו בשבי והתושבים האזרחים פונו לעיר החדשה. בתמונה: תושבי הרובע היהודי בעיר העתיקה של ירושלים עוזבים את הרובע לאחר כניעתו במלחמת העצמאות מבעד לשער ציון. אירוע זה סיים זמנית נוכחות יהודית בת מאות שנים בתחומי העיר העתיקה, עד לשחרור הרובע במלחמת ששת הימים

104

דיוקנה של אן מקליווס, אשתו הרביעית של הנרי השמיני, מלך אנגליה. הנישואים בוטלו בהסכמה לאחר חצי שנה, כשהנרי טען שאן מכוערת מכדי לקיים עימה יחסים. היסטוריונים מודרניים סבורים עם זאת, שדווקא אן היא זו שמצאה את הנרי לא מושך. דיוקן זה צויר על ידי הנס הולביין, צייר שצייר בסגנון הרנסאנס הצפוני.

105

הארייט טאבמן הייתה אמריקאית-אפריקאית, ממתנגדי העבדות. לאחר שברחה לחופשי בעצמה, ערכה שלושה עשר מסעות לשחרור מעל 70 עבדים, חברים ובני משפחה, לחופש בקנדה, תוך שימוש ברכבת המחתרת - רשת של בתי מחסה ונתיבי מילוט של מתנגדי העבדות.

106

וינסטון צ'רצ'יל במהלך ועידה בקוויבק, 1944. סר וינסטון לאונרד ספנסר-צ'רצ'יל כיהן כראש ממשלת בריטניה בשנים 1940 - 1945 ובשנים 1951 - 1955. בזכות נחישותו והחלטותיו בזמן מלחמת העולם השנייה, הוכר כאדריכל הניצחון על גרמניה הנאצית וכאחד מגדולי המדינאים במאה ה-20. על ספרי ההיסטוריה שכתב הוענק לו פרס נובל לספרות.

107

אנדרטת הרמןגרמנית: Hermannsdenkmal) היא אנדרטה מונומנטלית במדינת נורדריין-וסטפאליה שבגרמניה, בדרום יער טויטובורג. האנדרטה עומדת על גבעה מיוערת בגובה 386 מטר, בתוככי מבצר מעגלי הנקרא גרוטנבורג. האנדרטה מנציחה את ארמיניוס, ואת קרב יער טויטובורג, בו הוא הוביל את השבטים הגרמאניים לניצחון מוחץ מול שלושה לגיונות רומיים, בפיקודו של וארוס. הקרב משתייך לאותם אירועים היסטוריים שמועלים שוב ושוב להשגת מטרות בקונטקסט המודרני. התעמולה הגרמנית-לאומית הפליגה בשימוש בניצחון על הרומים כדי להראות את עליונותם של השבטים הגרמאניים. היום נושא קרב זה עודנו טעון ומעלה איתו רגשות מעורבים.

108

קרב איסוס, תמונת שמן של אמן גרמני מהמאה ה-16. הקרב התרחש בשנת 333 בין צבא המקדוני בראשותו של אלכסנדר הגדול לאימפריה הפרסית בהנהגתו של דריווש השלישי, באסיה הקטנה, על גדות הנחל פינארוס והקרב הסתיים בתבוסה מוחצת של הפרסים, אשר פתחה את שערי ארץ ישראל ומצרים בפני אלכסנדר.

109

כיבוש קונסטנטינופול, תמונת שמן רומנטית מהמאה ה-16. כיבוש העיר בשנת 1204 היה שיאו של מסע הצלב הרביעי. הצלבנים בזזו את העיר במשך שלושה ימים, וחיללו את המקומות הקדושים באופן שיטתי ובברוטליות, בעיקר על מנת להעביר שרידי קדושים למדינות אירופה. האירוע הביא לריסוק האימפריה הביזנטית ולהבאשת ריחו של רעיון מסע הצלב והשפלתו. תושבי אירופה ראו את המסע כהרפתקאה צבאית, המונעת על ידי תאוות בצע, שקורבנה הייתה מדינה נוצרית. כתגובת נגד למסע הצלב הרביעי יצא מאירופה מסע הצלב של הילדים - תנועה של תמימים שלא דבק בהם החטא והם חפים משיקולים זרים.

110

קטע מפסיפס שהתגלה בגן לאומי ציפורי בוילה רומית, על ידי הארכאולוג לירוי ווטרמן. האישה מכונה המונה ליזה של הגליל מפני שכמו בציורו המפורסם של לאונרדו דה וינצ'י, היא נראית כמביטה בצופה, מכל כיוון.

111


מצודת קליפורד בה התחולל הטבח ביהודי יורק ב-ז' בניסן ד'תתק"ן, 1190, בעיר יורק, במחוז יורקשייר שבצפון אנגליה. אירוע זה הפך לאירוע משמעותי בתולדות יהדות אנגליה, בין השאר מאחר שגם בו - בדומה לאירוע המרד הגדול שהתרחש במצדה - נמנעו היהודים מהתנצרות, והתאבדו. מאז אותו פוגרום, קיבלו על עצמם יהודי אנגליה שלא לעבור את הלילה בעיר יורק. המנהג נהוג עד עצם היום הזה, כשיהודים רבים העוסקים במסחר בעיר יורק נוסעים לפרבר מרוחק מן העיר ללון ושבים בבוקר לעבודתם.

112


האנדרטה ליהודי אירופה שנרצחו, הינה יד זיכרון שהוקמה בברלין ליהודים שנרצחו בשואה. האנדרטה משתרעת על שטח של 19,000 מ"ר והיא מכוסה ב 2,711 קוביות בטון, המסודרות בתבנית משבצות על גבי מישור משופע, בדומה לקברים בבית עלמין. קוביות הבטון הינן באורך של 2.38 מ', ברוחב של 0.95 מ', ובגובה משתנה, בין 0.2 מ' ל-4.8 מ'. הצבת הקוביות תוכננה על מנת ליצור אווירה של אי נעימות ובלבול.

113

פרט מעמוד בעיר פרספוליס. פרספוליס הייתה עיר הבירה הרשמית של הממלכה הפרסית. היא נבנתה בתקופת שלטונו של כורש, בסביבות 560 לפני הספירה. ישנם מדענים המאמינים כי פרספוליס מעולם לא נבנתה במלואה ולא שוכנה או שומשה מעולם. במקום נותרו חורבות מרשימות ומספר מבנים ופסלים מדהימים ביופים. מאז שנת 1979 מהווה פרספוליס אתר מורשת עולמית

114

דף מכתב יד המתאר את מצבי הירח, עבודתו של גלילאו גליליי שהיה איש אשכולות, פיזיקאי, אסטרונום ופילוסוף איטלקי. גלילאו הניח את היסודות למדע המודרני בתרבות המערב, אשר מבוסס כיום על ניסויים ותצפיות. גליליי התנגד בחריפות למספר תפיסות אריסטוטליות. הוא היה הראשון שהשתמש בטלסקופ לצורך ביצוע תצפיות אסטרונומיות, ובעזרתו גילה ארבעה מירחיו של צדק. עבודתו המדעית הקיפה תחומים רבים, והוא נחשב לאחד מאנשי המדע הדגולים והמשפיעים ביותר בכל הזמנים.

115


טירת סנטאנג'לואיטלקית: Castel Sant'Angelo ) הינו מבנה מעגלי גבוה הנמצא ברומא שבאיטליה. במקור היה המבנה מאוזולאום שנבנה על ידי הקיסר הרומי אדריאנוס עבור עצמו. על גג המבנה היה גן ובמרכזו קוודריגה מוזהבת עם פסל הקיסר. קיסרים נוספים נקברו במבנה - האחרון שבם - קרקלה בשנת 217. המבנה ממוקם בקרבת הותיקן ושימש במשך מאות שנים כמצודה וטירה. כיום המבנה הוא מוזיאון.

116


תמונה מתוך כתב יד משנת 1353 המתארת את האגדה העממית אודות מקור שמה של ברן, לפי הסיפור החליט ברטולד החמישי, דוכס צרינגן שייסד את העיר בשנת 1191, כי זו תיקרא על שם בעל החיים הראשון שיצליח לצוד. היה זה דוב והעיר נקראה על שמו (Bär, היינו "בֶּר", הוא דוב בגרמנית).

117

מיטת סדום בטואול סלנג, כלא ששימש לעינוי והוצאה להורג של מתנגדי משטר הקמר רוז' בקמבודיה בשנים 1975-1979. בדרך כלל ההוצאות להורג לא בוצעו בשטח הכלא עצמו, אלא בשטח בשולי פנום פן שכונה בשם "שדות הקטל". כיום משמש המבנה כמוזיאון לתיעוד זוועות משטר הקמר רוז' בקמבודיה ולפעילות המקום ככלא ומתקן עינויים.

118

ילדה, תושבת לונדון עומדת ליד הריסות ביתה שנפגע שנפגע מרקטה מסוג V2 במהלך ההפצצות הכבדות של לונדון. הלופטוואפה, חיל האוויר של גרמניה הנאצית, תקף את ערי בריטניה, כחלק מהקרב על בריטניה במהלך מלחמת העולם השנייה ההפצצות החלו ב-7 בספטמבר 1940, ונמשכו עד מאי 1941 וידועות הידועות גם בשם העממי "הבליץ". בריטניה הייתה נתונה לפגיעתם של הנאצים עד מרץ 1945. הבליץ גרם למותם של 43,000 אזרחים, ולחורבנם של למעלה ממיליון בתים, אולם מטרתו האסטרטגית לא הושגה: בריטניה לא נכנעה.

119


אחד העם ובוריס שץ עומדים לפני הציור היהודי הנצחי של שמואל הירשנברג. התמונה הגדולה מאוחסנת כיום במוזיאון ישראל, והיא מעוררת קישור אסוציאטיבי לשואה, אף שצוירה יותר מארבעים שנה לפניה. שץ נהג להביא את אורחיו להצטלם ליד התמונה. לבד מאיכותו הציורית, ציורו של הירשנברג הובלט גם מפני שביטא בצורה כה נוקבת את הרעיון שתקומה לאומית בארץ ישראל היא הפתרון היחיד למצוקת החיים בגולה. צילום משנת 1911.

120

מוחמד, מייסד האסלאם, הנחשב לאחרון ולחשוב ביותר מבין הנביאים. מיניאטורה פרסית מן המאה ה-15 העתק מתוך הקודקס של עבד אל ראזק אל סנהורי, המתארת אתר הנביא רוכב על אל-בּוּראק - בהמה פלאית מעופפת דמוית סוס, בדרכו ממכה אל מסגד אל-אקצא בליל המסע והעלייה לשמים על פי המסורת המוסלמית המלאך גבריאל ציווה על מוחמד לקום משנתו ולצאת אל "המסגד הקיצון". עוד באותו לילה הגיע מוחמד אל המסגד, עלה לרקיע השביעי וקיבל בו את המצווה להתפלל חמש פעמים ביום. משחזר לאדמה, חיכתה לו אל-בוראק והביאה אותו בחזרה למכה. על-פי המסורת, המסע היה מהיר כל-כך, שמיטתו של מוחמד עוד הייתה חמה עם חזרתו.

121

"בוקר עולה על פשנדל" צילום דרמטי משדות הקרב של פשנדל, מרכז הלחימה בקרב איפר השלישי שהחולל בחורף 1917 בשטח שהפך לביצה טובענית, עטור בגדרות תיל צפופות ומוגן על ידי ביצורים כבדים. הקרב, ששמו שפך סמל לסבל וללחימה חסרת תוחלת. בצילום, בוקר יום 12 באוקטובר עולה על קבוצת חיילים אוסטרליים פצועים המקובצים סביב בית חווה הרוס.

122

הדפס משנת 1540 המתאר את מקסימיליאן הראשון, קיסר האימפריה הרומית הקדושה בעת תחרות הפלה ברומח, או ג'אוסט היא תחרות בין שני אבירים רכובים על-גבי סוס כאשר מטרת כל אחד מהם היא להפיל את יריבו מהסוס ברומח. התחרויות זכו לאהדה רבה בין המאה ה-14 למאה ה-16. אביר אשר הפיל את יריבו מהסוס הוכרז כמנצח לאותו סיבוב. בצורתו הראשונית שימש הג'אוסט (כמו כן נקרא אז טורנאי) כסימולציה של קרב אמת למטרות אימונים. לאחר התפתחות התחרויות, הביא עמו הניצחון בהן כבוד וממון רבים.

123


דף מן הגניזה הקהירית ובו כתב ידו של רבי אברהם בן הרמב"ם. גניזת קהיר היא אוסף גדול של כתבי יד וספרים יהודיים, שנכתבו בין המאה ה-9 והמאה ה-19, ונשמרו בגניזה בעליית הגג של בית הכנסת בן עזרא בקהיר. משנתגלו הכתבים ופורסמו, בתחילה בעיקר על ידי שניאור זלמן שכטר ואחר כך על ידי חוקרים בכל ענפי מדעי היהדות, נמצא שיש להם חשיבות מרובה לחקר יהודי מצרים, יהודי אגן הים התיכון וארון הספרים היהודי.

124

הספר של קלס הוא כתב יד בשפה הלטינית בו כתובות ארבע הבשורות של הברית החדשה, כשהן מלוות באיורים רבים שהם יצירת מופת קליגרפית. הספר, שנכתב בידי נזירים קלטים, מתוארך לשנת 800, והוא מוצג בתצוגת קבע בטריניטי קולג' בדבלין שבאירלנד. הספר נחשב לאוצר הלאומי החשוב ביותר של אירלנד. הספר קיבל את שמו ממנזר קלס, ששימש לו בית במשך מאות שנים.

125

הפרובינקיה פלסטינה, דף מתוך נוטיטיה דיגינטטום שהוא כתב יד מהאימפריה הרומית שמקורו ככל הנראה במאה ה-5. כתב יד זה, מהבודדים ששרדו, מפרט את המבנה של הממשל הרומי באימפריה המערבית ובאימפריה המזרחית (האימפריה הביזנטית).

126

"אנדיורנס", ספינתו של ארנסט שקלטון לכודה בקרח. שקלטון היה מגלה ארצות אירי, שהשתתף במספר משלחות חשובות לחקר יבשת אנטארקטיקה והתפרסם במיוחד בעקבות עמידתו בראש משלחת חקר שיצאה למשימה לחציית יבשת אנטארקטיקה בשנת 1914 והצלחתו להשיב את כל צוות המשלחת לאנגליה בשלום, לאחר שספינתם, "אנדיורנס", נתקעה בקרח והתרסקה.

127

פסלי קבורה של מלכים ובני אצולה צרפתיים בבזיליקה של סֶן-דֵני. הבזיליקה של סן-דני היא כנסייה בסגנון גותי שבפרבר הפריזאי הצפוני סן דני, ונחשבת לאחר המבנים הראשונים שנבנו בסגנון זה. הבזיליקה קרויה על שם סן דני, הקדוש הפטרון של צרפת, שהיה הבישוף הראשון של פריז. היא שימשה כאתר הקבורה של מרבית מלכי צרפת, ולכן קרויה גם "הנקרופוליס המלכותי של צרפת".

128

נגר עובד על בניית סכר דגלס בטנסי שבארצות הברית, אחד הסכרים שנבנו על ידי חברת החשמל רשות עמק טנסי בשנת 1942. תמונתו של אלפרד פאלמר. פאלמר צילם אלפי תמונת במהלך מלחמת העולם השנייה, בעיקר תמונות של עובדי בניין ותעשייה, במטרה להעצים את תעשיית ארצות הברית ולגרום גאווה לתושבי ארצות הברית, על מנת לסייע למאמץ המלחמתי. תמונות תעמולה אלה נודעו באיכותן האמנותית, ותערוכה מתמונותיו של פאלמר הוצגה כבר בשנת 1942 במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק.

129

איור הדמיה של ה-BBC, המראה כיצד נראתה פומפיי ביומה האחרון. פומפיי היא עיר רומית עתיקה במחוז קמפניה שבאיטליה. פומפיי נחרבה בהתפרצות הוזוב ב-24 באוגוסט 79 לספירה. את הריסות העיר כיסו נחשולים פירוקלסטיים בשכבה של כ-20 מטרים של אפר געשי, והיא התגלתה בשנת 1748 באופן מקרי – איכר שחפר בשדהו נתקל בשרידיה העתיקים, קרוב ל-1700 שנים לאחר שנקברה תחת האפר.]]

130


ביאוולף הוא אחד האפוסים העתיקים ביותר באנגליה. הוא כתוב באנגלית עתיקה, ומבוסס על סיפור עם העלילה של הפואמה מתרחשת באזור סקנדינביה על רקע מלחמה בין העמים הדנים לשוודים ולשבט הגותים. העלילה מיוחסת כולה לגיבור משבט הגותים, שלימים נהפך למלכם, בשם ביאוולף, שנלחם בשלושה יצורים מיתולוגיים. השירים מלאים באפיונים מהמיתולוגיה הנורדית וכן ביטויים מהנצרות, ואינם רק אסופת קרבות חסרת משמעות; הם נחשבים ליצירה נפלאה מהתקופה ההיא, השופכת אור על דרך חייהם של האנשים באותם ימים ועל הקרבות שלהם. במונחים היסטוריים, הדמויות בשירים הן פגניות. אולם, מרבית המאורעות מתרחשים בתקופה התנכית. כך למשל, גרנדל ואימו של גרנדל ידועים כשארי בשרו של קין. אף ששירה זו נכתבה לפני כ-1,200 שנים, הסיפור המסופר בה עתיק הרבה יותר. היצירה תרמה רבות לספרות המודרנית והשפיעה מאוד על יוצרים כמו ג'ון רונלד רעואל טולקין אשר שאב רעיונות רבים מיצירה זו ליצירתו שלו, שר הטבעות.

131

אסון הטיטניק. תמונתו הנודעת של הנער מוכר העיתונים נד פרפט שזכה לכינוי "Titanic paperboy" (נער העיתונים של טיטניק), מכריז על חדשות הבוקר המסעירות בפתח משרדי חברת הספנות הבריטית "וייט סטאר ליין" שהפעילה את הספינה, בבוקר ה-16 באפריל 1912, עם היוודע דבר האסון.

132

הֶנְיוֹ ז'יטומירסקי בשנת 1939. הניו ז'יטומירסקי היה ילד יהודי-פולני יליד לובלין, שנרצח בגיל 9 בתא גזים במחנה ההשמדה מיידנק. הוא הפך לאייקון של השואה לא רק בלובלין, אלא בפולין כולה. סיפור חייו הפך לחלק מתוכנית הלימודים במערכת החינוך הכללית בפולין. הפרויקט "מכתבים להניו" מתקיים בלובלין מאז 2005. הניו ז'יטומירסקי הוא אחד הגיבורים של תערוכת הקבע "אֵלֵמֶנְטָאז'" המוצגת בביתן 53 במיידנק ומוקדשת לילדים שהיו במחנה.

133

פסל הלבלר היושב או פסל הסופר היושב הוא פסל אבן גיר שמור במצב מצוין שהתגלה ב-1850 בסקארה שבמצריים. הפסל מהווה דוגמה לסוגת פסלי לבלרים יושבים שהיו מקובלים באמנות המצרית העתיקה. הפסל מתוארך לתקופת השושלת הרביעית (2620–2500 לפני הספירה) ומוצג כיום במוזיאון הלובר בפריז. הדמות ריאליסטית מאוד בהשוואה לפסלים ייצוגיים אחרים שנוצרו באותה תקופה.

134

"כותב הבקשות מנאפולי", ציור משנת 1893. כותב בקשות הוא אדם שיודע קרוא וכתוב ועוסק לפרנסתו בכתיבת בקשות, מכתבים רשמיים והצהרות עבור לקוחות חסרי ידע בקריאה וכתיבה, או כאלה שרמת הכתיבה שלהם ירודה ולא מאפשרת להם להתנסח כראוי. דוכנים של כותבי הבקשות נפרשו במקומות מרכזיים ולצד משרדי ממשלה, ממשל מקומי ובתי משפט. הפונים לשירותי כותב הבקשות נעזרו לרוב ביכולת הניסוח שלו וביכולתו לכתוב את הדרוש במכונת כתיבה. בעוד שבדרך כלל עסק כותב הבקשות בכתיבה רשמית, בפניות למוסדות, בהצהרות ובעתירות, היו מקרים בהם עסק בכתיבת מכתבי אהבה ובייעוץ כללי, מתוקף היותו משכיל זמין בסביבה נבערת.

135


חפירות ארכאולוגיות בהרי אטאפוורקה. הרי אטאפוורקה הם חבל ארץ קרסטי קדום בספרד, הנמצא בשטח הקהילה האוטונומית קסטיליה ולאון. ייחודו של האתר הוא במערות שבשטחו ובאתר הארכאולוגי שבו, שם נמצאו שלדים מאובנים וכלי אבן של ההומינידים הקדומים ביותר המוכרים במערב אירופה. האתר הארכאולוגי הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית בשנת 2000.

136


אדוארד הראשון, מלך אנגליה, נשבע אמונים לפיליפ הרביעי, מלך צרפת, כתב יד מהמאה ה-15. בטקס רשמי שהתפתח בראשית ימי הביניים ליצירת קשר הנאמנות שבין האדון והווסאל שלו. בתום הטקס הפך אדם מסוים לווסאל של האדון. הטקס כלל שני חלקים של שבועת אמונים: הומגיום ופידליטס.

137

הגברת והמוות, הדפס משנת 1547, מאת הצייר הגרמני זבאלד בהאם. בהדפס מחזיקים הדמויות שעון חול, שהוא מכשיר למדידת זמן. הוא בנוי משתי שפופרות העשויות מחומר שקוף המוצבות אחת מעל השנייה ומחוברות זו לזו כך שביניהן מעבר צר. אחת מהשפופרות מלאה בדרך כלל בחול דק, אשר זורם באמצעות כח הכבידה בקצב קבוע דרך המעבר אל השפופרת התחתונה. שעון החול וסימל את עובדת היות חיי האדם בני חלוף וסמל ש"החול בשעון החיים" אזל. בספרות שעונים מייצגים לעיתים את המוות.

138


כרזת גיוס קנדית מתקופת מלחמת העולם הראשונה, הכתובה ביידיש וקוראת לגיוס יהודים לכוחות הצבא הקנדיים. בכרזה נראה חייל המסיר את כבליו של יהודי, האומר "שחררו מעליי את כבליי והפכתי לבן חורין, כעת אסייע לשחרורם של האחרים". מיד לאחר הכרזת המלחמה נפתחו תחנות גיוס ברחבי קנדה, שהייתה חלק ממדינות ההסכמה, ותוך חודשיים התייצבו והתחיילו 32,000 חיילים. גיוס המתנדבים נמשך לאורך כל שנות המלחמה, ועד יוני 1917 התגייסו בהתנדבות 432,000 איש.

139


אישה אירית טווה באמצעות כישור, תמונת פוטוכרום, בין 1890 ל-1900. טווייה היא התהליך בו נשזרים סיבים לכדי חוטים, על ידי פיתול הסיבים סביב עצמם עד כדי יצירת חוט. זוהי תמונה מבוימת המשלבת יסוד של נוסטלגיה, מאחר שבעת צילום התמונה, חלפה כמחצית המאה מאז היה הכישור בשימוש יומיומי. בעקבות המהפכה התעשייתית הוחלף הכישור בתחליפים ממוכנים.

140

"מרים החשמונאית עוזבת את כס המשפט של הורדוס" ציור של ג'ון ויליאם ווטרהאוס, משנת 1887 המתאר את מרים החשמונאית, ברגע בו נגזר דינה למוות על ידי בעלה בגין בגידה. בת 25 עלתה מרים על הגרדום, והוצאה להורג בתלייה, כשהיא שלווה וללא כל חולשה. על פי מסכת בבא בתרא הורדוס שימר את גופתה של מרים בדבש כדי לטעון שהוא נשוי לבת מלך ולשמר את הלגיטימיות של מלכותו. בכך הקיץ הקץ על השושלת המפוארת של בית חשמונאי, והוסרו המחסומים להידרדרותו של הורדוס לטירוף, הדברים הגיעו עד כדי כך שאוגוסטוס העיר כי עדיף להיות חזירו של הורדוס מאשר בנו.

141


נשיא ארצות הברית ג'ון פיצג'רלד קנדי בנאום "אני ברלינאי", ב-26 ביוני 1963 במערב ברלין. באמירתו "אני ברלינאי" הדגיש קנדי את תמיכתה של ארצות הברית במערב גרמניה הדמוקרטית, זמן קצר לאחר שמזרח גרמניה הקימה את חומת ברלין כמחסום פיזי למניעת מעבר מהמזרח הקומוניסטי למערב החופשי. האמירה "אני ברלינאי" בגרמנית (Ich bin ein Berliner) על ידי נשיא אמריקאי בברלין, הייתה ביטוי רטורי רב עוצמה של הזדהות עם מצוקתם של תושבי ברלין, והתקבלה בהתלהבות בעולם המערבי ועל ידי המוני בני ברלין שנאספו לשמוע את הנאום.

142

הרמטכ"ל יצחק רבין, שר הביטחון משה דיין ואלוף פיקוד המרכז עוזי נרקיס (מימין לשמאל) נכנסים לעיר העתיקה בירושלים דרך שער האריות לאחר הקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים, צילומו של אילן ברונר. הקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים התחולל ב-48 השעות הראשונות של המלחמה, בין הלגיון הירדני ובין צה"ל, והיה אחד הקרבות הקשים במלחמה. במהלך הלחימה שחררה חטיבה 55 את העיר העתיקה של ירושלים ואת הכותל המערבי, הישג שהיה לאחד משיאיה של מלחמת ששת הימים כולה.

143

כרזת אספת מחאה נגד רדיפות היהודים בגרמניה. תגובת היישוב היהודי בארץ ישראל לשואה החלה לאחר עליית הנאצים לשלטון בגרמניה ב-1933, וראשית רדיפות היהודים המאורגנות בגרמניה הנאצית. ידיעות ראשונות על פגיעה חמורה ביהודי בפולין הגיעו ליישוב היהודי בארץ ישראל כבר בשלהי שנת 1939, אך ידיעה מפורטת על ריכוז השמדת היהודים בשואה הגיעה רק בשלהי שנת 1942. בעקבות זאת נערכו הפגנות ועצרות עם ברחבי ארץ ישראל, והעיתונים הופיעו כשעמודיהם הראשונים נתונים במסגרות שחורות.

144


הפלישה לנורמנדי (מבצע אוברלורד) במלחמת העולם השנייה הייתה הפלישה הימית של בעלות הברית לנורמנדי שבצרפת, הכבושה על ידי גרמניה הנאצית, ב-6 ביוני 1944. בפלישה נטלו חלק 156,000 חיילים, 12,000 כלי טיס ו-6,900 כלי שיט, והיא נחשבת לפלישה הימית הגדולה ביותר בהיסטוריה. הפלישה הצליחה לפתוח חזית מערבית באירופה, ואילצה את גרמניה לפצל את כוחותיה בין שלוש חזיתות, דבר שהחליש את כוח עמידתה. היה זה ציון דרך חשוב בדרך לכניעתה של גרמניה הנאצית במאי 1945.

145

"הרמס נושא את דיוניסוס התינוק" הוא פסל שיש מן המאה ה-4 לפנה"ס, שנעשה על ידי הפסל היווני פרקסיטלס. הפסל מתאר את הרמס, שליח האלים מן המיתולוגיה היוונית, הנושא את האל דיוניסוס התינוק אל הנימפות בשליחותו של זאוס. הפסל התגלה בסוף המאה ה-19 בעיר אולימפיה שביוון ונחשב לאחת מיצירות האמנות הידועות ביותר של הפיסול היווני.

146


מאצ'ו פיצ'ו ( "הפסגה העתיקה") היא עיר קדם-קולומביאנית של ממלכת האינקה. העיר, שהייתה מיושבת בתקופה שבה הייתה תרבות האינקה בשיא פריחתה, נמצאת על רכס הרים מעל עמק אורובאמבה בפרו, במרחק של כ-70 ק"מ מהעיר קוסקו. על אף שהייתה מוכרת למקומיים במשך מאות שנים, לא זכתה העיר להתעניינות בינלאומית ורק לאחר פעילותו של הארכאולוג היירם בינגהאם השלישי ב-1911, שביצע את הבדיקה המדעית הראשונה באתר וכתב רב-מכר על אודותיו, זכתה לפרסום. מאצ'ו פיצ'ו היא ככל הנראה הסמל המוכר ביותר של אימפריית האינקה, ולעיתים קרובות מתייחסים אליה בתואר "העיר האבודה של האינקה".

147

כרזת יום העצמאות העשירי למדינת ישראל, שעוצבה על ידי מרים קרולי.
כרזת יום העצמאות העשירי למדינת ישראל, שעוצבה על ידי מרים קרולי.


חגיגות העשור למדינת ישראל נערכו ביום העצמאות 1958, אורגנו על ידי ועדת העשור וכללו את תערוכת העשור, שחזור טקס הכרזת העצמאות, מצעד העשור, חידון התנ"ך הארצי הראשון ואירועים נוספים. הוצאו במיוחד לרגל האירוע אלבומים ומטבעות (למשל, מדליית עשור לחרות ישראל). בתמונה מוצגת כרזת יום העצמאות שעוצבה על ידי מרים קרולי.

148

המצור על אנטיוכיה, כתב יד מהמאה ה-15
המצור על אנטיוכיה, כתב יד מהמאה ה-15

כתב יד מהמאה ה-15 המתאר את המצור על אנטיוכיה על ידי הצלבנים. מצור זה היה אירוע מכונן במהלך מסע הצלב הראשון, הקרבות התחלקו לשני שלבים: השלב הראשון נמשך מה-21 באוקטובר 1097 עד ה-2 ביוני 1098 ובסופו נכבשה העיר בידי הצלבנים. בשלב השני צר על העיר צבא מוסלמי כנגד הצלבנים ונמשך מיום 7 ביוני 1098 עד ה-28 ביוני 1098 ובסופו ניצחו הצלבנים את הקואליציה המוסלמית. בתום הלחימה הפכה אנטיוכיה לבירת נסיכות אנטיוכיה הצלבנית, נשברה יכולת השליטים המוסלמים בסוריה להתנגד למסע הצלב והדרך לירושלים נפתחה בפני הצלבנים.

149

צילום של הצלם הסובייטי מקס הלפרט, ומצילומי המלחמה המפורסמים מתעד קצין של הצבא האדום אוחז באקדח TT קורא לחייליו לצאת להתקפת נגד במהלך קרב קייב (1941). הקרב היה אחד המערכות הגדולות, שהתנהלו בשלבי הפתיחה של מבצע ברברוסה ונחשב גם למערכת הכיתור הגדולה בהיסטוריה. הקרב הסתיים בניצחון גרמני מוחץ ובמהלכו נפלו כחצי מיליון חיילים סובייטיים בשבי הגרמני. התבוסה הנוראה שספג הצבא האדום בקרב, איפשרה לכוחות הציר להשלים את כיבוש שטח אוקראינה בקלות יחסית, ולהשתלט על אגן הדונבאס, שהיה בעל חשיבות חיונית למאמץ המלחמה הסובייטי.

150

דיוקנו של המשורר הגרמני בן ימי הביניים ולטר פון דר פוגלוויידה בקודקס מאנסה. הקודקס הוא כתב יד מאויר המכיל קובץ שירה גרמנית מאת 140 משוררים. כתב היד נערך בציריך מ-1340 לערך ועבר גלגולים שונים עד שהוחזר ב-1888 לספריית היידלברג במעמד וילהלם הראשון, קיסר גרמניה וקנצלר גרמניה אוטו פון ביסמרק.

151

נערה בטלאי צהוב הוא רישום של הציירת אסתר לוריא. הציור צויר ב-1941 במלחמת העולם השנייה בעת ששהתה בגטו קובנה. בתקופת הגטו השתמשה בציור ככלי תיעוד של חיי היהודים שם. בשנת 1946 הוענק לה פרס דיזנגוף על רישום זה. יצירותיה מתקופת השואה הוצגו במהלך משפט אייכמן. חלק מיצירותיה מוצגות בבית לוחמי הגטאות וגם באוסף האמנות של יד ושם.

152


אבא, חכה ליאנגלית: Wait for Me, Daddy) הוא תצלום שצילם קלוד פ' דטלוף ב-1 באוקטובר 1940 בעת מצעד של מגויסי "הרגימנט של קולומביה הבריטית" (The British Columbia Regiment) בניו וסטמינסטר, קולומביה הבריטית, קנדה. בעת שדטלוף צילם את התמונה, רץ וורן ברנרד מידי אמו לעבר אביו, טוראי ג'ק ברנרד. התמונה זכתה לחשיפה רבה בקנדה בתקופת מלחמת העולם השנייה ושימשה במסע הפרסום לאגרות המלחמה.

153

חוסיין, מלך ירדן וגמאל עבד אל נאצר, נשיא מצרים, בפסגה הערבית באלכסנדריה, ספטמבר 1964. בוועידה זו נאלצה ירדן להכיר בישות חדשה, "הארגון לשחרור פלסטין", על אף שמכך השתמעה קריאת תיגר על שליטתה של ירדן בשטחי הגדה המערבית.

154

היילה סלאסי היה קיסר אתיופיה האחרון, בשנים 1930-1936 ו-1941-1974 (מלבד תקופתה של אתיופיה בכיבוש איטלקי). סלאסי השתייך לענף השוואני של השושלת הסולומונית שמתחילה במאה ה-13, ומשם לפי המסורת דרך השושלת האקסומית אל מנליק הראשון הוא בנם של שלמה המלך ומלכת שבא. היילה סלאסי היה אישיות מכוננת באתיופיה בפרט ובאפריקה בכלל. תנועת הראסטאפרי, אשר נוסדה בשנות ה-30 ומונה כיום כ-600,000 מאמינים, רואה את היילה סלאסי כדמות משיחית, ואף כהתגלמותו של אלוהים, שתוביל את העמים האפריקאים והפזורה האפריקאית לתקופה של שלום, צדק ושגשוג.

155

כרזת תעמולה אמריקאית מתקופת מלחמת העולם השנייה. בכרזה קורא הדוד סם "לנקום בגלל פרל הארבור", ומבטיח כי "הכדורים שלנו יעשו זאת". הדוד סם המהווה האנשה של ארצות הברית הוא דמות פופולרית בתעמולה האמריקאית לאורך השנים.

156

אמלין פנקהרסט נעצרת על ידי המשטרה לאחר שהפגינה ליד ארמון בקינגהאם שבלונדון, 1914. פנקהרסט הייתה אחת המייסדות של התנועה הסופרג'יסטית בבריטניה ופעילה מרכזית בתנועה זו עד לאחר מלחמת העולם הראשונה. מאבקה של פנקהרסט היה בלתי מתפשר ובהמשך אף לוחמני. היא קראה לנשים שלא להשתתף במפקד האוכלוסין משום שכל עוד אין להן זכות הצבעה, הן אינן נחשבות לאזרחיות.

157

תמונתו האחרונה של ניקולאי השני. ניקולאי השני, קיסר רוסיה היה הצאר (הקיסר) האחרון של האימפריה הרוסית, ירש בשלטון את אביו אלכסנדר השלישי ב-1894. בתקופת שלטונו נקלעה האימפריה למשבר פוליטי חריף שהועצם על ידי האבדות הכבדות בחזית שספגה בעת מלחמת העולם הראשונה (1914 - 1918). כישרונו של ניקולאי לא עמד לו לנווט את האימפריה ברגעיה הקשים ובסופו של דבר הסתיים שלטונו במהפכת פברואר בשנת 1917, שהביאה לסיום השלטון בן שלוש-מאות השנים של שושלת רומנוב ברוסיה. גם הממשלה הזמנית, שקמה בעקבות המהפכה, כשלה במשימה, והבולשביקים עלו לשלטון במהפכת אוקטובר באותה שנה. הבולשביקים הוציאו להורג את ניקולאי יחד עם בני משפחתו ב-1918.

158

הרב יוסף שלום אלישיב בצעירותו (נולד ב-1910, צולם בסביבות 1927) היה פוסק הלכה נודע, ולאחר פטירת הרב אלעזר מנחם מן שך היה מנהיג הזרם הליטאי בציבור החרדי ולסמכות העליונה של מפלגת דגל התורה. הרב אלישיב היה אוטודידקט שלא רכש את השכלתו בלימוד מסודר בישיבות אלא בעיקר על ידי לימוד עצמי. הוא התייחד בהתמדתו, ועד שנותיו האחרונות נהג לישון כשלוש שעות ביממה. נפטר ב-2012, בגיל 102, ובלווייתו השתתפו מעל לרבע מיליון איש.

159

עלילת דם, כתב יד מהמאה ה-15 המתאר את מותו של ילד נוצרי בשנת 1181. עלילת דם היא האשמה שקרית בעלת מאפיינים אנטישמיים. לאורך ההיסטוריה שימשו עלילות הדם כמניע לביצוע פוגרומים, רציחות, שריפת תלמודים והתנכלות ליהודים. עלילות הדם החלו להופיע בעת העתיקה ונעשו נפוצות בשלהי ימי הביניים. העלילות הראשונות צמחו על רקע דתי, אולם מעבר לקנאות הדתית, ביקשו המעלילים להיפטר מן היהודים על מנת לזכות ברכושם או להוציא מהם פיצויים. בעת החדשה התווספו גם השנאה הגזעית והתחרות הכלכלית כמניעים להפצת עלילות השווא על היהודים.

160

ג'יין גריי ( אוקטובר 153712 בפברואר 1554), נינתו של הנרי השביעי, הייתה מלכת אנגליה למשך תשעה ימים בלבד בשנת 1553 עד להוצאתה להורג בגיל 16, על פי מצוות מרי הראשונה, מלכת אנגליה שזכתה לשם בלאדי מרי - מרי העקובה מדם . ג'יין גריי ידועה כ"מלכת תשעת הימים" שכן מלכותה נמשכה בין ה-10 ביולי עד ה-19 ביולי בשנת 1553. למרות לשליידי ג'יין לא זכתה לטקס הכתרה רשמי. תקופת מלכותה של ג'יין גריי הייתה הקצרה ביותר מבין מלכי אנגליה ובריטניה כולה.

161

קווי נסקה - גאוגליפים הנמצאים כ-400 קילומטרים דרומית ללימה, פרו ומתוארכים לתקופה בין 200 לפנה"ס לשנת 600 לספירה. הקווים יוצרים מאות תצורות שמורכבותן משתנה מקווים פשוטים וישרים שאורכם מגיע עד 20 קילומטרים, ועד לצורות מורכבות כדוגמת בעלי חיים ואף דמויות אנושיות. לא ניתן לזהות את קווי נסקה כצורות בעלות משמעות אלא מצפייה בהם מהאוויר. מתוך הנחת היסוד שבני נסקה לא ראו מעולם את עבודתם מנקודת תצפית זו נולדו השערות מרובות על יכולות הבנאים ומטרותיהם.

162

חנה חושי בעת השקת האונייה "מנגו קור", בברגן שבנורווגיה.

163

פורטל:היסטוריה/תמונה נבחרת/163