משתמש:אורי פרקש/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אורי פרקש.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אורי פרקש.


קובץ חדש של זה
רשימה ראש הרשימה מושבים שינוי קולות
תוצאות הבחירות לכנסת ה-21:
     מפלגות הימין: 49 מושבים
     מפלגות החרדים: 16 מושבים
     מפלגות המרכז: 35 מושבים
     מפלגות השמאל: 10 מושבים
     מפלגות הערבים: 10 מושבים
הליכוד בנימין נתניהו 35 Increase5 1,140,370
כחול לבן בני גנץ 35 Increase24 1,125,881
ש"ס אריה דרעי 8 Increase1 258,275
יהדות התורה יעקב ליצמן 8 Increase2 249,049
חד"ש–תע"ל איימן עודה 6 Increase1 193,442
העבודה אבי גבאי 6 Decrease12 190,870
ישראל ביתנו אביגדור ליברמן 5 Steady 173,004
איחוד מפלגות הימין רפי פרץ 5 Steady 159,468
מרצ תמר זנדברג 4 Decrease1 156,473
כולנו משה כחלון 4 Decrease6 152,756
רע"ם-בל"ד מנסור עבאס 4 Decrease4 143,666
הכנסת העשרים וחמשהכנסת העשרים וארבעהכנסת העשרים ושלושהכנסת העשרים ושתייםהכנסת העשרים ואחתהכנסת העשרים
ממשלת ישראל השלושים ושבעממשלת ישראל השלושים וששממשלת ישראל השלושים וחמשממשלת ישראל השלושים וארבע

ישראל (פוליטיקה וממשל)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפיון הממשל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינת ישראל מוגדרת כרפובליקה אוניטרית ודמוקרטיה פרלמנטרית: בהיותה רפובליקה, עובר השלטון במדינה שלא בדרך של ירושה, ולאזרחים חלק פעיל ומשפיע בהליכי השלטון ובקביעת ההנהגה. כמדינה אוניטרית, היא מנוהלת על-ידי ממשל מרכזי וריכוזי המחזיק במירב הסמכויות השלטוניות (בניגוד למדינה פדרלית שבה מבוזרות סמכויות השלטון בין הממשל המרכזי לבין ממשלים מקומיים). ישראל היא דמוקרטיה, מדינה שבה האזרחים הם הריבון, והם בוחרים את ההנהגה בבחירות חופשיות, ומובטחות בה זכויות אדם ואזרח. המשטר בישראל הוא דמוקרטיה פרלמנטרית, שהיא שיטה דמוקרטית בה הרשות המחוקקת היא הרשות הבכירה, בהיותה הרשות היחידה שנבחרת באופן ישיר על-ידי האזרחים. את השיטה הזו שאלה ישראל מן השליטה הקודמת על הארץ - בריטניה, שבה נולדה השיטה (ולכן היא קרויה גם שיטת וסטמינסטר).

חוקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינת ישראל היא מהמדינות הבודדות בעולם אשר אין בה חוקה. על אף שבהכרזה על הקמתה התחייבה ההנהגה לכונן חוקה בתוך חודשים אחדים, נתקלה מלאכה זו בקשיים פוליטיים, והוחלט על יצירת מערכת של חוקי יסוד שיאוגדו ביום מן הימים לכדי חוקה אחודה. נכון להיום קיימים 13 חוקי יסוד בישראל, אך הם לא מאוגדים לכדי חוקה. יש המציעים לחוקק חוקי יסוד נוספים לקראת גיבושה של החוקה - חוק יסוד: החקיקה, חוק יסוד: השוויון וכדומה.

ראש המדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנשיא הרצוג ומאחוריו נס הנשיא

בראש המדינה עומד הנשיא, אשר בדומה לנשיאים במשטרים פרלמנטריים אחרים - אינו מחזיק בסמכויות ביצועיות רבות, ותפקידו ייצוגי בעיקרו. ואולם, לנשיא תפקיד משמעותי בהליך כינון הממשלה: בהתאם להמלצותיהן של סיעות הכנסת, הוא מטיל את המשימה להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת. בנוסף, לנשיא סמכות לפזר את הכנסת לפי בקשת ראש הממשלה, ולחנון עבריינים לפי המלצת משרד המשפטים. הנשיא נבחר על-ידי הכנסת בהצבעה חשאית לתקופת כהונה בת שבע שנים, שלאחריה אין הוא יכול להיבחר מחדש.

הרשות המחוקקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

משכן הכנסת, בית המחוקקים ובית הנבחרים של ישראל

הרשות המחוקקת בישראל היא הכנסת, שהיא בית המחוקקים ובית הנבחרים במדינה. היא מורכבת מבית אחד בן מאה ועשרים חברים. הכנסת נבחרת בבחירות ארציות ויחסיות - כל אזרח שהוא תושב קבע ובן 18 ומעלה רשאי להצביע, והבחירה היא בין רשימות מועמדים המוגשות על-ידי מפלגות הרשומות כחוק. לכל רשימה שעברה את אחוז החסימה (נכון להיום - 3.25%, כ-4 מושבים), מוקצים מושבים בכנסת לפי יחס הקולות שקיבלה מתוך כלל הקולות, והם מאויישים על-ידי המועמדים בהתאם לסדר שבו דורגו ברשימה. ולדוגמה פשוטה: רשימה שזכתה ב-10 אחוזים מהקולות תקבל 12 מושבים בכנסת, שיאויישו על-ידי 12 המועמדים הראשונים בה. המועמדים שנבחרו מטעם רשימה מסוימת ונהיו לחברי הכנסת מאוגדים יחדיו במסגרת הנקראת סיעה.

הכנסת מוגדרת כריבון במדינה, בהיותה הרשות היחידה הנבחרת באופן ישיר על-ידי האזרחים וככזו המשקפת את יחסי הכוחות העדכניים ביותר בין הפלגים הפוליטיים והמגזריים בחברה הישראלית. בתוקף בכירותה של הכנסת על הרשויות האחרות, מצויות בידיה סמכויות חשובות רבות, והעיקרית שבהן - החקיקה. חוקים מחוקקים בכנסת בהליך הכולל שלוש קריאות במליאה וביניהן דיונים בוועדה מוועדות הכנסת (לפי תחום העניין הנוגע בהצעת החוק). הצעת חוק יכולה שתוגש על-ידי חבר הכנסת או קבוצה של כמה חברי הכנסת (ואזי עליה לעבור קריאה טרומית במליאה טרם הקריאה הראשונה), על ידי הממשלה או על-ידי ועדה מוועדות הכנסת.

מלבד תפקידה כמחוקקת, מצויות בידיה של הכנסת סמכויות משמעותיו נוספות: הבעת אמון בממשלה מוצעת, הבעת אי-אמון בממשלה מכהנת (ובכך - הפלתה), פיקוח על הממשלה ועל פעילותה, קבלת תקציב המדינה, בחירת נשיא המדינה ומבקר המדינה. חברים אחדים בכנסת מכהנים גם בוועדה לבחירת שופטים ובוועדה לבחירת דיינים.

הכנסת רשאית לפזר את עצמה טרם סיום כהונתה באמצעות חוק שמתקבל ברוב מוחלט של חברי הכנסת, ובנסיבות מיוחדות היא רשאית לדחות את הבחירות ולהאריך את כהונתה.

הרשות המבצעת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישיבת הממשלה בראשות לוי אשכול

הרשות המבצעת בישראל היא הממשלה, המורכבת מראש הממשלה ומשרים. כל אדם בישראל יכול לכהן כשר, בלי משים לחברות בכנסת. לעומת זאת, ראש הממשלה (וגם ממלא מקומו) חייב להיות חבר הכנסת. הממשלה מורכבת בהליך שבו מעורבים נשיא המדינה והכנסת.

אחרי בחירות לכנסת, או אם כהונת הממשלה נפסקה לפני גמר כהונת הכנסת, פותח נשיא המדינה בסבב התייעצות עם נציגי סיעות הכנסת כדי להבין למי מחברי הכנסת הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה, ובהתאם להמלצות אלו מטיל נשיא המדינה משימה זו על אחד מחברי הכנסת. מכייון שמעולם לא זכתה אף רשימה ברוב מוחלט בכנסת, נוצר תמיד הצורך לכונן ממשלה בשותפות של כמה סיעות (במה שנקרא קואליציה). למי שהוטלה עליו מלאכת הרכבת הממשלה נתונה תקופה של 28 ימים (שניתן להאריכה בשבועיים נוספים). במידה שעלה בידו של המועמד להרכיב ממשלה - הוא מציג אותה ואת מדיניותה בפני הכנסת, והכנסת מצביעה בהצבעה אחת על כינון הממשלה והרכבה ועל קווי היסוד של מדיניותה כפי שהציג ראש הממשלה המיועד. אם מתקבל רוב מוחלט של חברי הכנסת (מעל 60) בעד ההצעה - הממשלה מקבלת את אמון הכנסת וראש הממשלה והשרים מושבעים.

בשנות ה-90 של המאה ה-20 שונתה שיטת הבחירות והופרדה בחירת ראש הממשלה מבחירת הכנסת, אך מקץ 11 שנים הוחזר המצב לקדמותו בעקבות חוסר היציבות שנגרם כתוצאה מן ההפרדה (ראו: חוק הבחירה הישירה).

הממשלה היא האחראית להוציא לפועל את חוקי הכנסת ולנהל את ענייני היום-יום של המדינה: היא אחראית על הגנת המדינה באמצעות הצבא וגופי הביטחון, היא אחראית על שמירת הסדר והביטחון הציבורי באמצעות המשטרה, היא מנהלת את יחסי החוץ דרך נציגיה הדיפלומטיים ברחבי העולם, היא מנהלת את המערכות האזרחיות (בריאות, חינוך, רווחה, תשתיות ועוד), היא מנהלת מערכת תביעה ציבורית כדי להביא למשפט את העוברים על החוק, היא מוציאה לפועל את חלוקת הכספים שנקבעה בתקציב המדינה והיא מנהלת את המדיניות הכלכלית. בנוסף לכך, וכחלק משיטת המשטר הפרלמנטרית, יכולה הממשלה להגיש הצעות חוק לכנסת.

הממשלה מקבלת החלטות במליאתה או באמצעות ועדות שרים. מליאת הממשלה מתכנסת בכל יום ראשון ומקבלת החלטותיה בהצבעת רוב פשוטה. אם הממשלה מאשרת הצעה מטעם אחד השרים (מה שמכונה "הצעת מחליטים") - היא הופכת להחלטת ממשלה ועל השרים כולם לבצעה. בנוסף, הממשלה רשאית להקים ועדות שרים שיקבלו החלטות ויפעלו בשמה, והבולטות בהן היא ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (המכונה "הקבינט") וועדת השרים לענייני חקיקה.

הכנסת רשאית להביע אי-אמון בממשלה, בהחלטה שמתקבלת ברוב מוחלט של חברי הכנסת. במידה שהחלטה כזו מתקבלת - הממשלה נחשבת כמתפטרת ויש להרכיב ממשלה חדשה.

הרשות השופטת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולם בבית המשפט העליון

הרשות השופטת בישראל מורכבת ממערכת בתי המשפט ובתי הדין בהם מכהנים שופטים ודיינים הממונים על-ידי ועדות בחירה. שופט בישראל ממונה לכהונה עד גיל פרישה (שעומד כיום על 70).

המשפט הפלילי והאזרחי בישראל מנוהל בשלושה דרגים:

  • בתי משפט השלום - המכוננים ביישובים עירוניים או ביישובים מרכזיים באזורים בעלי צפיפות נמוכה ובהם נדונות תביעות פליליות קטנות ותביעות אזרחיות עד סכום מסוים.
  • בתי משפט מחוזיים - המכוננים אחד בכל מחוז של המדינה ובהם נדונות תביעות פליליות גדולות ותביעות אזרחיות מסכום מסוים, וכן הם משמשים כערכאת ערעור על החלטות בית משפט השלום.
  • בית המשפט העליון - שמושבו בירושלים והוא משמש בשני תפקידים:
    • בית המשפט הגבוה לערעורים - לדיון כערכאה אחרונה בערעור על החלטות בית משפט מחוזי במשפט הפלילי ובמשפט האזרחי ולדיון בבקשות למשפט חוזר או לדיון נוסף.
    • בית המשפט הגבוה לצדק - לדיון במקרים בהם סבור בית המשפט כי יש צורך במתן סעד למען הצדק.

בנוסף, קיימות בישראל מערכות של בתי דין לעניינים מסוימים: בתי דין דתיים (רבניים, שרעיים, דרוזיים ונוצריים), בתי דין לעבודה ועוד.

השופטים בישראל ממונים על-ידי נשיא המדינה לפי בחירת הוועדה לבחירת שופטים המורכבת משני שרים, שני חברי הכנסת, שני נציגי לשכת עורכי הדין ושלושה שופטים. הדיינים בישראל נבחרים על-ידי הוועדה לבחירת דיינים.

חזיתות פוליטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד למדינות העולם המערבי המחלקות את הימין והשמאל בעיקר לפי העמדות בתחום הכלכלי, השיח הפוליטי בישראל נסוב בעיקר סביב התחום המדיני (ובמיוחד מאז שנות ה-90). הגושים הפוליטיים העיקריים בישראל הם הימין, השמאל, המרכז, החרדים והערבים.

  • הימין (מיוצג בכנסת על-ידי הליכוד, ישראל ביתנו, הציונות הדתית ועוצמה יהודית) מזוהה עם הלאומיות היהודית ועם הציונות. הימין מתאפיין בגישה נצית כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני במובן של התנגדות עקרונית לחלוקת ארץ ישראל, הן מטעמי ביטחון והן מטעמי אידיאת ארץ ישראל השלמה. רוב מוחלט של אנשי ימין תומך במפעל ההתנחלות ומתנגד לפינוי יישובים ישראלים ביהודה והשומרון. מפלגת הליכוד (המפלגה הימנית העיקרית) מתנגדת לנסיגה חד-צדדית או להקמת מדינה דו-לאומית, ותומכת במידת מה בהגעה להסדר שיביא להקמת אוטונומיה פלסטינית שהיא איננה מדינה. למרות זאת, מירב פינויי השטחים הובל על-ידי ראשי ממשלה מטעם הליכוד, בין בהסכם ובין באופן חד-צדדי. המגזר הציוני דתי נוטה ברובו המוחלט לימין, וחלק משמעותי נוסף מאנשי הימין הוא בעל נטייה מסורתית-דתית. ולמרות זאת, קיים גם פלח ימני חילוני ניכר. בפן הכלכלי אין אחדות דעים בקרב מפלגות הימין. על אף שרוב אנשי הימין תומכים בשוק חופשי ובליברליזם כלכלי מסוים, יש הנוטים למדיניות מדינת הרווחה. הימין הקיצוני בישראל תומך בין השאר בטרנספר, בין אם לפלסטינים בלבד ובין אם גם לערביי ישראל, כפתרון לסכסוך בין היהודים והערבים בארץ ישראל. עד שנת 1977 הימין כמעט שלא היה שותף בממשלות ישראל, אך החל משנה זו עת עלה הליכוד לשלטון לראשונה בראשותו של מנחם בגין, הובלו מרבית ממשלות ישראל על-ידי מפלגות הימין, או בשותפותן המשמעותית.
  • המפלגות החרדיות (ש"ס ויהדות התורה המורכבת מאגודת ישראל ודגל התורה) הן מפלגות מגזריות המכוונות לטיפול באינטרסים המגזריים של קהילותיהם. אלו מפלגות הפועלות על-פי הוראת רבניהן (במסגרת של מועצת חכמי התורה של ש"ס או מועצת גדולי התורה של יהדות התורה), ודוגלות בשילוב של דת ומדינה, שמרנות קשה בנושאי צביונה היהודי של המדינה ואופייה החברתי, ומדיניות מדינת רווחה נרחבת המעניקה קצבאות נדיבות לעניים. המפלגות החרדיות מתנגדות לגיוס בחורי ישיבות ולכל פגיעה בהם, ותומכות במתן קצבאות מחייה לאברכים ובעידוד אורח החיים החרדי. כפועל יוצא ממדיניותן המצומצמת, שיתפו המפלגות החרדיות פעולה הן עם הימין והן עם השמאל.
  • המרכז (מיוצג בכנסת על-ידי יש עתיד והמחנה הממלכתי) מבקש לייצר פשרה בין הימין והשמאל, ומשלב רעיונות משני הצדדים. בעוד שרוב אנשי המרכז תומכים בצמצום הנוכחות הישראלית ביהודה והשומרון, הם מביעים חוסר אמון בנכונותם וביכולתם של הפלסטינים להגיע להסדר קבע שיאפשר לישראל לשמור על ביטחונה. על כן תומך המרכז בפעולות חד-צדדיות שעיקרן ניהול הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולקיחת יוזמה. מבחינה כלכלית-חברתית, המרכז דוגל בגישה ליברלית, ודוגל בשוק חופשי ובליברליזם חברתי.
  • השמאל (מפלגת העבודה ומרצ ובעבר מפא"י ומפ"ם) נוקט בגישה יונית יותר כלפי הסכסוך הישראלי־ערבי. בעבר הייתה מפלגת העבודה נצית יחסית, אך מאז שנות ה־90 של המאה ה־20 היא נהפכה ליונית יותר עם חתימת הסכמי אוסלו עם אש"ף. בעבר זוהה השמאל עם הסוציאליזם, אך בשנות האלפיים, הוא מזוהה עם הגישה היונית ביחס לסכסוך הישראלי־ערבי. מחנה השמאל תומך בשתי מדינות לשני עמים ומאמין שהסכמי שלום ופשרות הם הדרך הטובה ביותר לפתרון הסכסוך הישראלי–ערבי. השמאל תומך בפינוי מרבית ההתנחלויות או כולן ובהקמת מדינה פלסטינית בשטחי יהודה, שומרון ועזה. רוב מפלגות השמאל בישראל הן בעלות אוריינטציה ציונית, הרואה בהסדרים מדיניים עם המדינות והעמים השכנים דבר שעשוי לקדם את ישראל ולבסס את מעמדה כמדינה יהודית ודמוקרטית. לצדן יש בישראל תנועות שמאל רדיקליות פוסט־ציוניות שמאמינות כי הפתרון הרצוי לסכסוך שישראל נתונה בו הוא הקמת מדינה דו־לאומית בשטחי ישראל והרשות הפלסטינית או הפיכת ישראל למדינת כל אזרחיה. מבחינת ממשל מפלגות השמאל מתאפיינות לרוב בליברליזם, והן אינן אחידות במצען הכלכלי. חד"ש (הכוללת בתוכה את מק"י הקומוניסטית) מוגדרת סוציאליסטית והעבודה ומרצ סוציאל־דמוקרטיות. מפלגות השמאל נוטות לתמוך בנושאי זכויות האדם והפרדת דת ומדינה.
  • השמאל (המיוצג בכנסת על-ידי מפלגת העבודה) נוקט בגישה יונית כלפי הסכסוך, ומבקש להגיע לפשרה הכוללת חלוקת הארץ והקמת מדינת פלסטינית (פתרון שתי המדינות). עד שנות ה-90 הייתה אחדות דעים עקרונית בין הימין לשמאל בקשר לסכסוך, ואולם עם עלייתו לשלטון של יצחק רבין חלה תפנית בעמדה זו, והאחרון הוביל את הסכמי אוסלו מול אש"ף. השמאל מבקש לפנות את מרבית (אם לא את כל) ההתנחלויות ביהודה והשומרון, בין אם באופן חד-צדדי ובין אם כחלק מהסדר קבע. מרביתו של השמאל בישראל הוא ציוני, ועמדותיו היוניות מבקשות לחזק את ישראל כמדינה בעלת רוב יהודי מוצק בעלת גבולות בטוחים וברי הגנה. ואולם, קיימות בשמאל תנועות רדיקליות פוסט ציוניות המבקשות להביא למצב שבו ישראל איננה מדינה יהודית, אלא מדינה דו-לאומית, בין אם לצידה של מדינה פלסטינית ובין אם כמדינה אחת מן הירדן לים. השמאל בישראל הוא סוציאליסטי בעיקרו, ודוגל במדינת רווחה, בזכויות חברתיות, בחיזוק המעורבות הממשלתית במשק ובחיזוק ועדי העובדים. בנוסף, תומך השמאל בהפרדת דת ומדינה. השמאל שלט ביישוב היהודי מאז שנות ה-30 והמשיך להחזיק ברוב בכנסת עד המהפך של 1977, ולמעט כהונות יחידות בשנות ה-90 לא הצליח לשחזר את כוחו מאז.
  • המפלגות הערביות (חד"ש, תע"ל, רע"ם) הוא שם כולל למפלגות שונות המחזיקות כל אחת באידאולוגיה שונה ואף מנוגדת מרעותה, אך כולן מאגדות בתוכן ערבים אזרחי ישראל. כל המפלגות הערביות שוללות את הציונות, מביעות תמיכה ברעיון הלאומי הפלסטיני ומציעות גישות שונות לשילובם של ערביי ישראל בחברה הישראלית. מפלגת חד"ש היא מפלגה קומוניסטית הדוגלת בהפיכת מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה המתנהלת לאור הרעיונות הקומוניסטיים הקלאסיים של שוויון כלכלי וחברתי, והיא המפלגה הערבית היחידה בה חברים גם יהודים. תע"ל היא מפלגה איסלמית מסורתית המבקשת להעניק שוויון זכויות לערביי ישראל. רע"ם היא הזרוע הפוליטית של התנועה האיסלמית, וככזו היא הולכת לאורם של ערכים דתיים איסלמיים, זאת לצד שילובם של ערביי ישראל בחברה הישראלית ומתן פתרונות הולמים לבעיותיהם החברתיות והכלכליות. באופן מסורתי, ומשום התנגדותן לציונות, המפלגות הערביות אינן שותפות בקואליציות השונות, הגם שהן עשויות להעניק 'רשת ביטחון' לקואליציה בהצבעות בכנסת באם הנושא על סדר היום יתרום למאמציהן למען החברה הערבית. באופן חריג, הממשלה השלושים ושש נשענה על רוב קואליציוני שכלל בתוכו גם את רע"מ, שהייתה למפלגה הערבית הראשונה שלקחה חלק בקואליציה.

כאמור, החל משנות השלושים של המאה העשרים, עובר בהקמת המדינה ועד שנת 1977, משלו מפלגות תנועת הפועלים (מפא"י, המערך) ביישוב העברי ובמדינת ישראל. מפלגות אלו זכו לתמיכתן של המפלגות הדתיות (מפד"ל, אגו"י), מפלגות מרכז (המפלגה הפרוגרסיבית) ואף כמה מפלגות ימין (הציונים הכלליים, המפלגה הליברלית). בבחירות לכנסת התשיעית ניצחה לראשונה מפלגת הליכוד הימנית (מיסודן של תנועת החרות והמפלגה הליברלית). מאז, הליכוד היא המפלגה העיקרית המחזיקה בהגה השלטון במדינת ישראל, למעט בהפסקות קצרות שבמהלכן שלטו מפלגות שמאל ומרכז.

מלכי ישראל ויהודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממלכת ישראל המאוחדת
שם

(תקופת חיים, לפנה"ס)

דיוקן שנות מלוכה

(לפנה"ס)

חזקה למלכות
בית שאול (בנימין)
שאול

שאול בן קיש

לא ברור

-

1004

1029 - 1004 הומלך על-ידי שמואל הנביא במצוות האל
ממלכת יהודה ממלכת ישראל
שם

(תקופת חיים, לפנה"ס)

דיוקן שנות מלוכה

(לפנה"ס)

חזקה למלכות
בית דויד (יהודה)
דוד

דויד בן ישי

1040

-

970

1005 - 1002 הומלך על-ידי שמואל הנביא במצוות האל
שם

(תקופת חיים, לפנה"ס)

דיוקן שנות מלוכה

(לפנה"ס)

חזקה למלכות
בית שאול (בנימין)
איש בושת

אשבעל בן שאול

1045

-

1002

1004 - 1002 בנו של שאול
ממלכת ישראל המאוחדת
שם

(תקופת חיים, לפנה"ס)

דיוקן שנות מלוכה

(לפנה"ס)

חזקה למלכות
בית דויד (יהודה)
דוד

דויד בן ישי

1045

-

965

1002 - 965 הומלך על-ידי שמואל הנביא במצוות האל
שלמה

שלמה בן דויד

982

-

930

970 - 930 בנו של דויד
רחבעם

רחבעם בן שלמה

969

-

911

930 - 928 בנו של שלמה
ממלכת יהודה ממלכת ישראל
שם

(תקופת חיים, לפנה"ס)

דיוקן שנות מלוכה

(לפנה"ס)

חזקה למלכות
בית דויד (יהודה)
רחבעם

רחבעם בן שלמה

969

-

911

928 - 911 בנו של שלמה
אביה

אביה בן רחבעם

950

-

908

911 - 908 בנו של רחבעם
אסא

אסא בן אביה

930

-

867

908 - 867 בנו של אביה
יהושפט

יהושפט בן אביה

905

-

846

867 - 846 בנו של אסא
יורם

יורם בן יהושפט

883

-

843

846 - 843 בנו של יהושפט
אחזיה

אחזיה בן יהורם

865

-

842

843 - 842 בנו של יהורם
בית עמרי
עתליה

עתליה בת אחאב

לא ברור

-

836

842 - 836 אשת אחזיה, תפסה את השלטון בכוח
בית דויד (יהודה)
יואש

יואש בן אחזיה

843

-

797

836 - 797 בנו של אחזיה
אמציה

אמציה בן יואש

822

-

769

797 - 769 בנו של יואש
עוזיהו

עוזיהו בן אמציה

801

-

733

769 - 733 בנו של אמציה
יותם

יותם בן עוזיהו

783

-

733

758 - 733 (כעוצר) בנו של עוזיה
אחז

יהואחז בן יותם

763

-

727

733 - 727 בנו של יותם
חזקיהו

חזקיהו בן אחז

739

-

698

727 - 698 בנו של אחז
מנשה

מנשה בן חזקיהו

709

-

642

698 - 642 בנו של חזקיהו
אמון

אמון בן מנשה

665

-

642

642 - 641 בנו של מנשה
יאשיהו

יאשיהו בן אמון

648

-

609

641 - 609 בנו של אמון
יהואחז

יהואחז בן יאשיהו

632

-

לא ברור

609 בנו של יאשיהו
יהויקים

יהויקים בן יאשיהו

634

-

598

609 - 598 בנו של יאשיהו, הומלך על-ידי מצרים
יהויכין

יהויכין בן יהויקים

615

-

לא ברור

598 בנו של של יהויקים
צדקיהו

מתניה בן יאשיהו

618

-

561

598 - 586 בנו של יאשיהו, הומלך על-ידי בבל
שם

(תקופת חיים, לפנה"ס)

דיוקן שנות מלוכה

(לפנה"ס)

חזקה למלכות
בית ירבעם (אפרים)
ירבעם הראשון

ירבעם בן נבט

לא ברור

-

907

928 - 907 הומלך על-ידי העם
נדב

נדב בן ירבעם

לא ברור

-

906

907 - 906 בנו של ירבעם
בית בעשא (יששכר)
בעשא

בעשא בן אחיה

לא ברור

-

883

906 - 883 רצח את נדב ומלך תחתיו
אלה

אלה בן בעשא

לא ברור

-

882

883 - 882 בנו של בעשא
מאבקים על כס המלוכה
זמרי
לא ברור

-

882

882 רצח את אלה ומלך תחתיו במשך שבוע ימים
תבני

תבני בן גינת

לא ברור

-

878

882 - 878 מלך תחת זמרי על חצי העם
בית עמרי (יששכר)
עמרי
לא ברור

-

871

878 - 871 הכריע את תבני
אחאב

אחאב בן עמרי

לא ברור

-

852

871 - 852 בנו של עמרי
אחזיה

אחזיה בן אחאב

לא ברור

-

851

852 - 851 בנו של אחאב
יורם

יורם בן אחאב

לא ברור

-

842

851 - 842 בנו של אחאב, ירש את הכס מאחיו
בית יהוא (מנשה)
יהוא

יהוא בן נמשי

882

-

814

824 - 814 רצח את יורם ומלך תחתיו בהוראת אלישע הנביא
יהואחז

יהואחז בן יהוא

לא ברור

-

800

814 - 800 בנו של יהוא
יואש

יואש בן יהואחז

לא ברור

-

784

800 - 784 בנו של יהואחז
ירבעם השני

ירבעם בן יואש

לא ברור

-

748

784 - 748 בנו של יואש
זכריהו

זכריהו בן ירבעם

לא ברור

-

747

748 - 747 בנו של ירבעם השני
מאבקים על כס המלוכה
שלום

שלום בן יבש

לא ברור

-

747

747 רצח את זכריה ומלך תחתיו במשך חודש ימים
בית מנחם (מנשה)
מנחם

מנחם בן גדי

לא ברור

-

737

747 - 737 רצח את שלום ומלך תחתיו
פקחיה

פקחיה בן מנחם

לא ברור

-

735

737 - 735 בנו של מנחם
מאבקים על כס המלוכה והתמוטטות הממלכה
פקח

פקח בן רמליהו

לא ברור

-

733

735 - 733 רצח את פקחיה ומלך תחתיו
הושע

הושע בן אלה

לא ברור

-

לא ברור

733 - 724 הומלך על-ידי אשור
ממלכת יהודה
שם

(תקופת חיים, לפנה"ס)

דיוקן שנות מלוכה

(לפנה"ס)

חזקה למלכות
שליטי בית חשמונאי (לוי)
מתתיהו

מתתיהו בן יוחנן

לא ברור

-

166

167 - 166 הומלך על-ידי שמואל הנביא במצוות האל
יהודה המכבי
יונתן הוופסי
שמעון התרסי
הורקנוס הראשון (יוחנן)
אריסטובולוס הראשון (יהודה)
אלכסנדר (ינאי)
שלומציון
הורקנוס השני
אריסטובולוס השני
אנטיגונוס השני (מתתיהו)
בית הורדוס (גיורים אדומים)
הורדוס הראשון
ארכלאוס
הורדוס השני
פיליפוס
אגריפס הראשון
אגריפס השני

בחירות לרשויות המקומיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סבב אחד
המועמד קולות
מס' אחוזים
מועמד א'
מועמד ב'
סך הכול 100%
שני סבבים
המועמד קולות
מס' אחוזים
סבב ראשון
מועמד א'
מועמד ב'
מועמד ג'
סך הכול 100%
סבב שני
מועמד א'
מועמד ב'
סך הכול 100%
רשימה מושבים במועצה קולות
כינוי הרשימה סימן ראש הרשימה מס' מס' אחוז
התעוררות בירושלים בראשות עופר ברקוביץ הת עופר ברקוביץ' 7
7 / 30
468,103 14.1%
דגל התורה דת אליעזר ראוכברגר 6
6 / 30
468,103 14.1%
התאחדות הספרדים שומרי תורה תנועתו של מרן הרב עובדיה יוסף זצל שס צביקה כהן 5
5 / 30
468,103 14.1%
יהדות התורה המאוחדת אגודת ישראל ג יוסי דייטש 3
3 / 30
468,103 14.1%
הבית היהודי - האיחוד הלאומי טב חגית משה 2
2 / 30
468,103 14.1%
ירושלים תצליח וירושלמים בראשות זאב אלקין א זאב אלקין 2
2 / 30
468,103 14.1%
מאוחדים עם אריה קינג ק אריה קינג 2
2 / 30
468,103 14.1%
חביליו מצילים את ירושלים כן יוסף חביליו 1
1 / 30
468,103 14.1%
הליכוד מחל אלישע פלג 1
1 / 30
468,103 14.1%
מרצ ירושלים חופשית מרצ לורה ורטון 1
1 / 30
468,103 14.1%
בני תורה עץ חיים אפשטיין 1
1 / 30
468,103 14.1%
אחוז החסימה
ירושלים ביתנו ל איליה ליפצקר 0 468,103 14.1%

הבחירות לאספת הנבחרים הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

https://www.nli.org.il/he/newspapers/haretz/1920/05/25/01/article/7

רשמה מלבד י-ם ירושלם סהכ
אחדות העבודה 56 12 68
ספרדים ועדות מזרח 14 40 54
הפועל הצעיר 36 8 44
בלתי מפלגתיים 14 5 19
התאחדות האיכרים 14 14
תימנים 1 11 12
המזרחי 6 1 7
בעלי מלאכה 5 1 6
אגודת נשים 5 5
המתקדמים 5 5
הבוכרים 5 5
צעירי ישראל 4 4
חרדים מתקדמים 2 2
האזרח 2 2
הפקידים הבלתי מפלגתיים 1 1 2
הגורזים 1 1
פקידי הדסה 1 1
רשימה בלי שם 1 1
סהכ 163 90 253

האספה המכוננת[עריכת קוד מקור | עריכה]

האספה המכוננת הייתה הגוף הנבחר הראשון במדינת ישראל, שתפקידה היה לכונן את חוקת מדינת ישראל. הרכבה נקבע בבחירות לאספה המכוננת ב-25 בינואר 1949. במגילת העצמאות נקבע כי האספה המכוננת תקבע חוקה למדינה עד 1 באוקטובר 1948, שעל פיה יוקמו "השלטונות הנבחרים והסדירים של המדינה". בפועל התכנסה האספה לראשונה בט"ו בשבט ה'תש"ט (14 בפברואר 1949), ובתוך יומיים בלבד החליטה לשנות את ייעודה מאספה מכוננת לבית מחוקקים ושמו "הכנסת", במהלך שנוי במחלוקת עד היום.

ישיבת הפתיחה של האספה המכוננת התקיימה בבית המוסדות הלאומיים בירושלים. לאחר מכן עברה האספה לבניין קולנוע קסם בתל אביב, ואולם בדצמבר 1950 עלתה שוב לירושלים והשתכנה בבית פרומין.

טרם הבחירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-29 בנובמבר 1947 קיבלה העצרת הכללית של האומות המאוחדות את החלטה 181 (תוכנית החלוקה), שקבעה כי ארץ ישראל תחולק לשתי מדינות: מדינה יהודית ומדינה ערבית. בהחלטה נקבע כי בכל מדינה תוקם מועצת ממשלה זמנית שתיקח לידיה את הסמכויות השלטוניות עם הסתלקות המעצמה המנדטורית, תקים מיליציה חמושה ותקיים בתוך חודשיים לכל היותר בחירות לאספה מכוננת שתפקידה לכונן חוקה.

התנועה הציונית קיבלה (אם כי לא בהתלהבות יתרה) את התוכנית, והחלה בהקמת המוסדות הזמניים ובתכנון המערך החוקתי של המדינה שבדרך. הוקמה "ועדת המצב", שהחלה בהכנת הקמתו של מנגון המדינה שעתידה לקום. במסגרת ועדת המצב קמו מועצות ובהן מועצה משפטית, שתפקידה היה לתכנן את המערכת המשפטית והחוקתית.

באפריל 1948 הקימה ההנהלה הציונית את מועצת העם ובה 37 חברים, כמו גם את מנהלת העם בה כיהנו 13 מחברי מועצת העם. מועצת העם הייתה רשות מחוקקת ומנהלת העם הייתה רשות מבצעת, והן ניהלו את ההכנות לקראת כינונה של המדינה.

ב-14 במאי 1948 התכנסה בפעם האחרונה מועצת העם לישיבה שבה הכריז יושב ראש מנהלת העם דוד בן-גוריון על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל. מועצת העם הפכה למועצת המדינה הזמנית ומנהלת העם הפכה לממשלה הזמנית. המועצה החלה בהכנות לבחירות לאספה המכוננת ובין היתר חוקקה חוקי בחירות ומינתה ועדת בחירות מרכזית.

הבחירות לאספה המכוננת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הבחירות לאספה המכוננת

הבחירות לא נערכו במועד שנקבע בתוכנית החלוקה או במגילת העצמאות עקב קיומה של מלחמת העצמאות. בסופו של דבר התקיימו הבחירות לאספה המכוננת ב-25 בינואר 1949. בבחירות השתתפו כ-430,000 בוחרים מתוך כ-500,000. אחוז ההצבעה עמד על כ-87%.

בבחירות זכתה מפלגת מפא"י במספר המושבים הגדול ביותר - 46 מתוך 120. מפלגת מפ"ם זכתה ב-19 מושבים, החזית הדתית המאוחדת ב-16, תנועת החרות ב-14, הציונים הכלליים ב-7, המפלגה הפרוגרסיבית ב-5, ספרדים ועדות מזרח ומק"י ב-4 כל אחת, הרשימה הדמוקרטית של נצרת ב-2, ורשימת הלוחמים, ויצו והתאחדות התימנים בישראל ב-1 כל אחת.

הישיבה הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האספה המכוננת התכנסה לראשונה ביום ט"ו בשבט ה'תש"ט - 14 בפברואר 1949, בשעה 16:00, בבית המוסדות הלאומיים בירושלים. הישיבה נפתחה בשירת "התקווה", ולאחריה נאם נשיא מועצת המדינה הזמנית חיים ויצמן נאום נרגש שהחל במילים: ”ברגש של יראת כבוד והדרת קודש אני קם לפתוח את האסיפה המכוננת של מדינת ­ישראל, את כנסת ­ישראל הראשונה בימינו, בעיר הנצחית­ ירושלים”. לאחר הנאום התקיימה הצהרת נבחרי האספה: מזכיר הממשלה הקריא את נוסח ההצהרה: ”אני מתחייב להיות אזרח נאמן למדינת ישראל ולמלא באמונה את שליחותי באסיפה המכוננת” וכל אחד מחברי האספה קם ואמר: ”אני מתחייב”. אחרי הצהרת האמונים ניגשו חברי האספה לבחור את יושב הראש, ובחרו ברוב קולות את יוסף שפרינצק מסיעת מפא"י. לאחר בחירת היושב ראש התקיים דיון בעניין מינוי סגנים ליושב ראש, ובשעה 18:00, לאחר שירת "התקווה", ננעלה הישיבה.

ביטול האספה המכוננת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-16 בפברואר 1949, יומיים בלבד לאחר כינונה של האספה המכוננת, נתקבל ביוזמת מפא"י (ובעיקר ביוזמתו של דוד בן-גוריון) חוק המעבר, שהפך את האספה המכוננת (גוף שייעודו לכונן חוקה) לכנסת (פרלמנט). צעד זה נתקבל בביקורת קשה מצד סיעות הכנסת, ובייחוד מצד סיעת חרות. היעדרה של חוקה בישראל היא תוצר של חוק זה, שחקיקתו הוצדקה על ידי בן-גוריון בכך ש"חוקה חדשה תכבול את ידי המחוקק".

החוק הפך את האספה המכוננת ל"כנסת הראשונה", והעניק לכנסת את סמכותה כרשות מכוננת. כאמצעי לכינון חוקה נתקבלה בכ"ח בסיוון ה'תש"י (13 ביוני 1950) החלטת הררי, כדלהלן:

הכנסת הראשונה מטילה על ועדת החוקה, חוק ומשפט להכין הצעת חוקה למדינה. החוקה תהיה בנויה פרקים-פרקים, באופן שכל אחד מהם יהווה חוק יסודי בפני עצמו. הפרקים יובאו בפני הכנסת, במידה שהוועדה תסיים את עבודתה, וכל הפרקים יחד יתאגדו לחוקת המדינה.

הקמת הממשלה הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי שהפכה האספה המכוננת לכנסת הראשונה, דהיינו לפרלמנט, היה צורך בהקמתה של ממשלה. מפא"י, הגדולה שבסיעות הכנסת, הייתה צריכה קואליציה בשביל להרכיב ממשלה. בן-גוריון פסל את תנועת החרות ומק"י מלהיכנס לממשלה, תוך כדי שטבע הביטוי "בלי חרות ומק"י". מפ"ם קיוותה להקים עם מפא"י ממשלה סוציאליסטית צרה אך נתקלה בדחייה ונותרה באופוזיציה. בן-גוריון החליט לפנות אל החזית הדתית, הפרוגרסיבים, הספרדים ורשימות המיעוטים. סך הכל תמכו בממשלה 73 חברי כנסת. בהסכמים הקואליציוניים נקבע שהממשלה תיתן שוויון זכויות גמור לכל אזרח, תחתור לשלום, תשמור על נייטרליות במלחמה הקרה, תעודד עלייה ותאכלס את המדינה.

נסיון ההתנקשות בשרי הממשלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-12 בספטמבר 1949 הגיע צעיר בשם אברהם צפתי אל יציע הקהל של הכנסת, שלף תת-מקלע סטן מתוך מעילו וכיוון אותו אל עבר שולחן הממשלה, שם ישבו באותו הזמן ראש הממשלה ומספר שרים, אולם סדרן הכנסת צבי ציגלר הצליח להדוף אותו הצידה לפני שלחץ על ההדק. צפתי רצה לפגוע בשרי הממשלה על כך שלא דנה בתוכניתו להקמת בית מקדש לארגון האומות המאוחדות

המעבר מתל-אביב לירושלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-13 בדצמבר 1949 הוכרזה ירושלים כבירת ישראל. ב-26 בדצמבר 1949 עלתה הכנסת לירושלים. תחילה קיימה את ישיבותיה בבניין הסוכנות היהודית, בה התקיימה ישיבתה הראשונה. הכנסת חיפשה מקום מתאים יותר להתכנסויותיה. לאחר שנשקלו מספר אפשרויות, בכללם מלון המלך דוד, נבחר שלד בית פרומין, שבנייתו הופסקה עקב המלחמה ולא המשיכה מאז. החל מ-13 במרץ 1950 התקיימו ישיבות הכנסת בבניין זה. אולם המליאה התמקם בקומת הכניסה של הבניין, באולם גבוה עם גלריה שיועד במקור לשמש כסניף בנק.

הקמת הממשלה השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 1950 ביקש בן-גוריון להעביר את שר המסחר והתעשייה אליעזר קפלן מתפקידו, ולמנות במקומו את יעקב גרי. כיוון שבאותה תקופה, על מנת למנות שר חדש היה על הממשלה להתפטר ולהציג את עצמה מחדש עם השר להבעת אמון מחודשת, התפטרה הממשלה. לאחר מכן תוקן החוק.

הממשלה השנייה הייתה דומה מאוד בהרכבה לממשלה הראשונה, בשינויים קלים: שר החינוך זלמן שזר פרש מתפקידו, ובמקומו מונה שר התחבורה דוד רמז, שאת תפקידו מילא שר האספקה והקיצוב דב יוסף, לאחר שמשרדו בוטל. פנחס לבון מונה לשר החקלאות, משרד המסחר הופרד ממשרד האוצר, ויעקב גרי מונה לשר המסחר.

התפטרות הממשלה והבחירות לכנסת השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר בראשית כהונתה של הממשלה השנייה נוצר בה סכסוך על רקע סמכותה של ההסתדרות לקיים זרם של חינוך דתי לילדי העולים החדשים במסגרת שיטת הזרמים בחינוך. סכסוך זה נוסף על סכסוכים נוספים בנושא הזרמים בחינוך, ובעיקר החינוך הדתי. משבר החינוך הוביל להתפטרותו של השר יהודה מימון, התפטרות שבן-גוריון ראה בה כאי אמון בממשלה, וכתוצאה מכך התפטר מתפקידו ב-14 בפברואר 1951. להחלטתו של בן-גוריון להתפטר היו סיבות פוליטיות נוספות: בן-גוריון ראה בתוצאות הבחירות המקומיות של 1950, שבהן נחלשה מפא"י והתחזקה מפלגת הציונים הכלליים, כעדות לכך שהכנסת איננה מייצגת עוד את דעת הציבור. משה שרת כתב ביומנו כי הייתה זאת הסיבה המרכזית להחלטת מפא"י ללכת לבחירות.

בן-גוריון החליט שלא להקים ממשלה חדשה אלא לכהן בממשלת מעבר ולהקדים את הבחירות לכנסת. לאחר תקופה של אי ודאות שלטונית, שנבעה אף מחוסרים בחוק, התקבלו באפריל 1951 שני חוקים. חוק המעבר לכנסת השנייה קבע את המסגרת החוקית הכללית למעבר בין הכנסת הראשונה והכנסת השנייה, ואילו חוק נוסף הורה על פיזור הכנסת הראשונה ועל עריכת בחירות ב-30 ביולי 1951. כן הוחלט כי כל מי שהיה תושב מדינת ישראל ב-1 במרץ 1951 רשאי יהיה להצביע בבחירות. החלטה זו פירושה היה כי העולים החדשים שהגיעו לארץ בהמוניהם בשנתיים הקודמות, הם שיכריעו את מערכת הבחירות. מספרם של בעלי זכות הבחירה כמעט הוכפל בין שתי מערכות הבחירות.

גלריית דגלי ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל שם תאריך שימוש תיאור
דגל ישראל 28 באוקטובר 1948 עד ימינו דגל לאומי אורך: 220 ס"מ; רוחב: 160 ס"מ; צבעו לבן ולאורכו, במרחק 15 ס"מ מצלעותיו הארוכות, שני פסי תכלת כהה ברוחב 25 ס"מ. באמצע הדגל מגן דוד, המורכב משני משולשים שווי צלעות, בצבע תכלת כהה, בהיקף של 66 ס"מ; עובי צלעותיו 5.5 ס"מ, ובסיסי המשולשים מקבילים לפסי התכלת.
דגל צי הסוחר הישראלי 21 במאי 1948 עד ימינו דגל ימי אזרחי אורך: 180 ס"מ; רוחב: 120 ס"מ; צבעו תכלת כהה. במרחק 15 ס"מ משלושת הצלעות הקרובות לתורן - אליפסה שאורכה 90 ס"מ ורוחבה 60 ס"מ. באמצעה של האליפסה מגן דוד המורכב משני משולשים שווי שוקיים, בצבע תכלת כהה, שבסיסיהם מקבילים לציר האורך של הדגל ואורכם 30 ס"מ, ושוקיהם 45 ס"מ; עובי צלעותיו 3 ס"מ.
דגל חיל הים הישראלי 19 במאי 1948 עד ימינו דגל ימי צבאי אורך: 180 ס"מ; רוחב: 120 ס"מ; צבעו תכלת כהה. משולש לבן שווה שוקיים שראשו במרכז הדגל ובסיסו מתלכד עם צלע הרוחב הקרובה לתורן. בתוך המשולש מגן דוד שמרכזו במרכז הכובד של המשולש, עשוי שישה פסי תכלת כהה; אורך כל פס 32 ס"מ ורחבו 3 ס"מ.
דגל המנדט הבריטי בארץ-ישראל 1927 עד 14 במאי 1948
דגל שם תאריך שימוש תיאור
נס הנשיא 1950 עד ימינו נס נשיאותי
נס הנשיא (גרסה ימית) לא ידוע נס נשיאותי (גרסה ימית)

בעלי תפקידים בכנסת[עריכת קוד מקור | עריכה]

התפקיד שם סיעה הערות
נשיאות הכנסת
יושב ראש הכנסת
סגני יושב ראש הכנסת
יושבי ראש הוועדות הקבועות
ועדת הכנסת
ועדת הכספים
ועדת הכלכלה
ועדת החוץ והביטחון
ועדת הפנים והגנת הסביבה
ועדת ביטחון הפנים
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
ועדת החינוך, התרבות והספורט
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
ועדה לענייני ביקורת המדינה
ועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
ועדת המדע והטכנולוגיה
ועדת האתיקה
יושבי ראש הוועדות המיוחדות
ועדה מיוחדת לפניות הציבור
הוועדה לזכויות הילד
יושבי ראש הסיעות
סיעת הליכוד הליכוד
סיעת יש עתיד יש עתיד
סיעת המחנה הממלכתי המחנה הממלכתי
סיעת ש"ס ש"ס
סיעת יהדות התורה יהדות התורה
סיעת הציונות הדתית הציונות הדתית
סיעת עוצמה יהודית עוצמה יהודית
סיעת ישראל ביתנו ישראל ביתנו
סיעת רע"מ רע"מ
סיעת חד"ש-תע"ל חד"ש-תע"ל
סיעת העבודה העבודה
סיעת נעם נעם
ראשי הקואליציה והאופוזיציה
יושב ראש הקואליציה
ראש האופוזיציה
בעלי תפקידים
מנכ"ל הכנסת גיל סגל
מזכירת הכנסת דן מרזוק
היועץ המשפטי לכנסת שגית אפיק
קצין הכנסת יובל חן
רב הכנסת אביעד גוטמן

הבחירות לכנסת העשרים וחמש - רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-13 ביוני 2021 הוקמה ממשלת ישראל השלושים ושש, ובראשותה הועמדו נפתלי בנט כראש הממשלה ויאיר לפיד כראש הממשלה החלופי. הממשלה נתמכה על רוב קואליציוני בן שמונה סיעות מכל קצוות הקשת הפוליטית, וכמו כן, לראשונה בהיסטורייה הפוליטית הישראלית, כללה הקואליצייה מפלגה ערבית אשר דוחה בגלוי את הרעיון הציוני. לכל אורך כהונתה של הממשלה היא הייתה נתונה למחלוקת ציבורית סוערת על פעילותה ועל עצם הישענותה על קולות של מפלגה ערבית. ביקורת של הממשלה הופנתה גם מצד החברה הערבית, משום שהייתה שותפה בפועל (אם כי לא באמצעות תפקידי שרים) בממשלה ציונית.

ב-5 במאי 2021, עוד בטרם כוננה, הודיע חבר הכנסת עמיחי שיקלי מסיעת ימינה, על כך שאין בכוונתו לתמוך בממשלה, או להישמע למשמעת הקואליציונית, ועקב כך נשענה הממשלה על רוב צר של 61 חברי הכנסת. ב-25 באפריל 2022 הוכרז שיקלי על-ידי ועדת הכנסת כפורש מסיעתו.[1]

ב-6 באפריל הודיעה יושבת ראש הקואליצייה חברת הכנסת עידית סילמן כי היא איננה רואה עצמה חלק מהקואליצייה, ובכך קטן הרוב הקואליציוני ל-60 חברי הכנסת[2]. ב-17 אותו חודש הודיעה סיעת רע"מ על הקפאת חברותה בקואליצייה[3]. רע"מ חזרה בה מהחלטה זו בחודש העוקב. ב-19 במאי הודיעה חברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי על פרישתה מהקואליצייה, אך חזרה בה מקץ שמונה ימים[4][5]. בתקופה הזו נשענה הממשלה על מיעוט של 59 חברי הכנסת ונהייתה לממשלת מיעוט. ב-25 בחודש הודיע חבר הכנסת מיכאל ביטון כי למעט בהצעות אי-אמון, הוא איננו מתכוון להצביע עם הקואליצייה.

ב-30 ביוני אמורות היו לפוג תקנות החירום לשיפוט על אזור יהודה והשומרון. בחודש מאי אישרה ועדת החוץ והביטחון לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להארכת תוקפן של התקנות. ואולם, אישורה הסופי של הצעת החוק במליאת הכנסת נתקל בקשיים עקב התנגדותם על גורמים בקואליצייה לתמוך בה, לצד התנגדות מפלגות האופוזיציה לסייע לממשלה באישור ההצעה. ב-13 בחודש הודיע שר המשפטים גדעון סער כי הצבעה נגד החוק משמעותה הצבעה נגד המשך קיומה של הממשלה.[6] ההצעה עלתה לדיון ולהצבעה ב-6 ביוני, ונדחתה ברוב של 58 חברים נגד מול 52 בעד. בין המתנגדים היו חברי הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי ומאזן גנאים - חברי הקואליצייה.

ב-13 ביוני 2022, יום השנה לכינון הממשלה, הודיע יו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך על החלטתו לפרוש באופן סופי ומוחלט מן הקואליצייה. מאותה עת נהייתה הממשלה באופן סופי לממשלה הנשענת על מיעוט חברי הכנסת.

ב-20 ביוני, הודיעו בנט ולפיד כי מיצו את הניסיונות לייצב את הקואליצייה, וכי בכוונתם לפעול לפיזור הכנסת. עוד הודיעו בנט ולפיד כי במידה שתתפזר הכנסת, הם מתכוונים לבצע ביניהם את החילוף הקבוע בהסכם ממשלת החילופים, כך שלפיד יהיה לראש הממשלה ובנט יהיה לראש הממשלה החלופי.[7] יומיים לאחר מכן, ב-22 ביוני, אושר החוק להתפזרות הכנסת בקריאה טרומית ברוב של 110 חברי הכנסת ובלא מתנגדים. תוך כדי הדיונים על החוק נוהלו על-פי ידיעות מגעים לכינונה של ממשלה בראשות בנימין נתניהו, אשר אמורה הייתה לייתר את הצורך בבחירות. משכשלו מגעים אלו, כלו כל ההתנגדויות לפיזור הכנסתו והחוק להתפזרות הכנסת אושר בקריאה ראשונה ב-27 ביוני.

ב-30 ביוני אושר חוק התפזרות הכנסת בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 000 חברי הכנסת מול 00 מתנגדים. תאריך הבחירות נקבע ל-1 בנובמבר 2022, ז' בחשוון ה'תשפ"ג. לפיד נכנס לתפקיד ראש הממשלה בחצות הלילה של 1 ביולי 2022.

רשימת המפלגה לכנסת הבאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת הליכוד לכנסת העשרים וחמש לאור תוצאות הבחירות המקדימות - 10 באוגוסט 2022
מיקום המועמד אופן הבחירה שינוי מס' הקולות הערות
1 בנימין נתניהו יושב-ראש המפלגה Steady לא התמודד נבחר באופן אוטומטי לאחר שלא הוגשו מועמדויות כנגדו
2 יריב לוין רשימה ארצית Increase 3 47,995
3 אלי כהן רשימה ארצית Increase 9 43,495
4 יואב גלנט רשימה ארצית Increase 2 41,529
5 דודי אמסלם רשימה ארצית Increase 11 38,081
6 אמיר אוחנה רשימה ארצית Increase 12 37,689
7 יואב קיש רשימה ארצית Increase 14 34,582
8 ניר ברקת רשימה ארצית Decrease 1 34,454
9 מירי רגב רשימה ארצית Decrease 5 32,420
10 מיקי זוהר רשימה ארצית Increase 15 31,148 לא נעשה שימוש בהבטחת הייצוג לאישה, שכן שובצה אישה במקום גבוה יותר
11 אבי דיכטר רשימה ארצית Decrease 2 31,080
12 ישראל כ"ץ רשימה ארצית Decrease 9 30,378
13 שלמה קרעי רשימה ארצית Increase 11 29,491
14 טרם פורסם שיריון של יו"ר המפלגה - שיריון של יו"ר המפלגה
15 דני דנון רשימה ארצית חדש 27,574
16 טרם פורסם שיריון של יו"ר המפלגה - שיריון של יו"ר המפלגה
17 דוד ביטן רשימה ארצית Increase 5 26,888
18 יולי אדלשטיין רשימה ארצית Decrease 16 23,924
19 אליהו רביבו נציג מחוז שפלה חדש 5,956
20 גלית דיסטל-אטבריאן הבטחת ייצוג - אישה Decrease 10 21,299 קודמה במיקום - הבטחת ייצוג לאישה
21 ניסים ואטורי נציג מחוז גליל ועמקים Increase 17 4,547
22 שלום דנינו נציג מחוז נגב Increase 33 5,699
23 חיים כץ רשימה ארצית Decrease 12 23,546 הורד במיקום לטובת הבטחת ייצוג לאישה
24 אופיר אקוניס רשימה ארצית Decrease 10 23,218 הורד במיקום לטובת הבטחת ייצוג לאישה
25 טלי גוטליב הבטחת ייצוג - אישה חדשה חדש 10,719 קודמה במיקום - הבטחת ייצוג לאישה
26 חנוך מילביצקי נציג מחוז דן חדש 4,596
27 טרם פורסם שיריון של יו"ר המפלגה - שיריון של יו"ר המפלגה
28 בועז ביסמוט רשימה ארצית חדש 20,706
29 אליהו דלל נציג מחוז מישור החוף חדש 2,278
30 גילה גמליאל הבטחת ייצוג - אישה Decrease 22 18,690 קודמה במיקום - הבטחת ייצוג לאישה
31 אופיר כץ רשימה ארצית Decrease 12 20,492 הורד במיקום לטובת הבטחת ייצוג לאישה
32 מאי גולן הבטחת ייצוג - אישה Decrease 2 18,082
33 דן אילוז הבטחת ייצוג - עולה חדש 5,998 קודם במיקום - הבטחת ייצוג לעולה
34 אריאל קלנר נציג מחוז חיפה Decrease 1 3,245
35 אתי עטייה הבטחת ייצוג - אישה Decrease 25 17,805 לא קודמה, גם בלא הבטחת הייצוג הייתה מוצבת במקום זה
36 עמית הלוי נציג מחוז ירושלים Decrease 1 3,330
37 טרם פורסם שיריון של יו"ר המפלגה - שיריון של יו"ר המפלגה
38 אושר שקלים נציג מחוז תל-אביב חדש 1,627
39 קטי שטרית רשימה ארצית Decrease 12 17,612
40 משה פסל הבטחת ייצוג - צעיר חדש 8,378 קודם במיקום - הבטחת ייצוג לצעיר
41 ששון גואטה נציג מחוז מועצות אזוריות 2,285
42 אביחי בוארון נציג מחוז יש"ע 2,357
43 טרם פורסם שיריון של יו"ר המפלגה - שיריון של יו"ר המפלגה
44 איוב קרא הבטחת ייצוג - לא יהודי Decrease 3 5,586 קודם במיקום - הבטחת ייצוג ללא יהודי
45 שבתאי קטש הבטחת ייצוג - חרדי Increase 47 2,990 קודם במיקום - הבטחת ייצוג לחרדי
46 צחי הנגבי רשימה ארצית Decrease 33 15,945 הורד במיקום לטובת הבטחות ייצוג
47 ארז תדמור רשימה ארצית חדש 14,787
48 קרן ברק רשימה ארצית Decrease 25 13,240
49 גלעד שרון רשימה ארצית חדש 12,839
50 אורלי לוי-אבקסיס רשימה ארצית Decrease 24 11,242
51 עוזי דיין רשימה ארצית Decrease 19 9,891
52 דורית אוחנה רשימה ארצית חדש 7,266
53 אבי שמחון רשימה ארצית חדש 6,683
54 משה פייגלין רשימה ארצית חדש 6,624
מצביעים 79,750 57.86%
בעלי זכות ההצבעה 137,823

היערכות המפלגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימות המיוצגות בכנסת היוצאת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבחירות אלו, לראשונה מזה מספר שנים, קיים חלק ניכר מהמפלגות מהכנסת היוצאת בחירות מקדימות במתכונת כזאת או אחרת (הליכוד, מרצ, מפלגת העבודה, רע"מ, האיחוד הלאומי – תקומה - המתמודדת במסגרת הציונות הדתית ושלושת מרכיבי הרשימה המשותפת - בל"ד, תע"ל וחד"ש).

הרשימות מסודרות לפי תוצאות הבחירות לכנסת היוצאת.

הליכוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחל | م‌ح‌ل
הליכוד בהנהגת בנימין נתניהו לראשות הממשלה
רשימת הליכוד
נבחרה בבחירות המקדימות ביום 10 באוגוסט 2022
ח"כ בנימין נתניהו, יו"ר הליכוד וראש האופוזיציה
ערך מורחב – הבחירות המקדימות בליכוד (2022)

על פי חוקת הליכוד מתקיימות בחירות מקדימות לראשות המפלגה ולרשימה לקראת בחירות לכנסת. אולם לאחר פרישת ח"כ יולי אדלשטיין מהמירוץ,[8] נשאר בנימין נתניהו כמועמד יחיד ונבחר לראשות התנועה באופן אוטומטי.[9]

הבחירות המקדימות לרשימת המפלגה נערכו ב-10 באוגוסט 2022. לאחר שהוגשה לו עתירה, פסק בית הדין של הליכוד כי מאחר שחברי המרכז לא נבחרו מחדש למעלה מעשור, יבחרו מתפקדי הליכוד את נציגי המחוזות ברשימה.[10] נוסף על חברי הכנסת המכהנים, הודיעו גם מועמדים שאינם מכהנים בכנסת על התמודדתם בבחירות המקדימות לרשימת המפלגה, ביניהם: משה פייגלין,[11] ארז תדמור, איוב קרא, אבי שמחון, שולי מועלם-רפאלי, פנחס עידן, דני דנון,[12] מרדכי בניטה,[13] גרשון מסיקה[14], בועז ביסמוט ועוד.[15] לעומתם, הודיע ח"כ יובל שטייניץ על פרישה מן החיים הפוליטיים.[16]

לצד הבחירות לרשימה נערך בקרב המתפקדים משאל לאישור הצעת היו"ר נתניהו לאפשר לו לשבץ מועמדים במקומות: 14, 16, 28, 37, 42, בכפוף לאישור השיבוצים במזכירות המפלגה. בעד ההצעה הצביעו 39,501 בוחרים, ונגדה הצביעו 12,305. ב-14 בספטמבר אישרה מזכירות הליכוד את הצעת היו"ר נתניהו לשריין את עמיחי שיקלי במקום ה-14, את עידית סילמן במקום ה-16, את משה סעדה במקום ה-28, את צגה מלקו במקום ה-37, ואת עורך הדין יוסי פוקס במקום ה-42.[17]

יש עתיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

פה | ف‌ه
יש עתיד בראשות יאיר לפיד
רשימת יש עתיד
רה"מ יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד

בהתאם לתקנון המפלגה, ימשיך לכהן יאיר לפיד כיושב-ראש המפלגה עד תום תקופת כהונתה של הכנסת העשרים וחמש, ולכן יעמוד בראשות הרשימה בבחירות אלו. לפי תקנון המפלגה, הרשימה לכנסת תורכב על-ידי הוועדה לבחירת הרשימה לכנסת, כאשר ליו"ר שמורה הסמכות לשבץ מועמדים נוספים, אך לא יותר משניים בכל עשירייה.

בחצות הלילה שבין 30 ביוני ל-1 ביולי נכנס יו"ר המפלגה יאיר לפיד, לתפקיד ראש ממשלת ישראל.

ב-10 בספטמבר הודיעו חברות הכנסת נירה שפק וענבר בזק על החלטן שלא להתמודד בבחירות לכנסת ה-25.[18]

ש"ס[עריכת קוד מקור | עריכה]

שס | ش‌س
התאחדות הספרדים שומרי תורה תנועתו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל
רשימת ש"ס
אריה דרעי, יו"ר ש"ס

בינואר 2022 הודה והורשע יושב-ראש המפלגה אריה דרעי במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של מרמה והפרת אמונים. במסגרת הסדר הטיעון התפטר דרעי מן הכנסת. דרעי המשיך לעסוק בפוליטיקה, והועסק באופן רשמי כיועץ פרלמנטרי. בבחירות אלו אין לדרעי מניעה להיבחר לכנסת, והוא עומד בראש הרשימה.

הרשימה הורכבה על-ידי מועצת חכמי התורה של המפלגה, שקבעה כי עשרת המקומות הראשונים יהיו זהים לאלו שהיו בבחירות הקודמות, והסמיכה את דרעי לקבוע את שאר הרשימה.[19]

המחנה הממלכתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כן | ك‌ن
המחנה הממלכתי בהנהגת בני גנץ לראשות הממשלה
רשימת המחנה הממלכתי
השר בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי

ב-10 ביולי חתמו בני גנץ וגדעון סער על הסכם ריצה משותפת של המפלגות "חוסן לישראל" ו"תקווה חדשה".[20] לפי ההסכם, היחס בין נציגי שתי המפלגות ברשימה המשותפת יהיה 2:1. דהיינו, שני נציגי חוסן לישראל ולאחריהם נציג תקווה חדשה וחוזר חלילה. מפלגת "דרך ארץ" שהתמודדה בבחירות הקודמות יחד עם תקווה חדשה לא נכללה בהסכם (ומאוחר יותר הצטרפה לרשימת "הרוח הציונית"). ב-28 ביולי הודיע ח"כ זאב בנימין בגין כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים.[21] ב-31 ביולי הודיעה ח"כ מיכל שיר כי היא פורשת מהמפלגה ומצטרפת למפלגת "יש עתיד", ובאותו יום, הודיעה הילה שי-וזאן על פרישה מהחיים הפוליטיים ומהמפלגה.[22]

ב-14 באוגוסט הודיע הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט על כניסתו לפוליטיקה ועל הצטרפותו לרשימה המאוחדת. ניתן לו המקום השלישי לאחר גנץ וסער. בנוסף נקבע כי מקומות 9, 16 ו-18 יאויישו לפי בחירתו של איזנקוט, אשר בחר את מתן כהנא למקום התשיעי.

ב-22 באוגוסט הודיעה ח"כ שירלי פינטו מסיעת "ימינה" על הצטרפותה לרשימה המאוחדת ולמפלגת תקווה חדשה.[23] היא שובצה במקום ה-23 ברשימה.

ב-1 בספטמבר הודיע סגן השר, ח"כ מאיר יצחק-הלוי, על פרישתו מהחיים הפוליטיים ובהתאם לכך לא יתמודד במסגרת הרשימה בבחירות לכנסת.[24]

הרוח הציונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאמור, בהסכם הריצה המשותפת בין "תקווה חדשה" לבין "כחול לבן", לא נכללה מפלגת "דרך ארץ" של יועז הנדל וצבי האוזר. ב-27 ביולי חתמה המפלגה על הסכם ריצה משותפת עם מפלגת "ימינה" בראשותה של איילת שקד ברשימה חדשה בשם "הרוח הציונית". לרשימה המשותפת צורף אמיתי פורת, בנו של חנן פורת.[25] ואולם, ב-11 בספטמבר, עקב חילוקי דעות בנוגע לצירוף מפלגות חדשות לרשימה, הודיעו שקד והנדל בהצהרות נפרדות, על החלטתם שלא להתמודד יחד, ועל פיצולה של הרשימה המשותפת. ברשימת "הרוח הציונית" נשאר הנדל ועמו צבי האוזר, חברו למפלגת "דרך ארץ".[26] ב-13 בספטמבר הודיעו הנדל והאוזר כי לא יתמודדו בבחירות הקרובות.[27][28]

הבית היהודי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב | ب
הבית היהודי בראשות איילת שקד
רשימת הבית היהודי
השרה איילת שקד, יו"ר הבית היהודי

ב-29 ביוני 2022, לאחר שנועץ בקרוביו וביועציו, ועוד בטרם נתקבל החוק לפיזור הכנסת, הודיע ראש הממשלה נפתלי בנט (חבר סיעת "ימינה") על כוונתו שלא להתמודד בבחירות המתקרבות.[29] את ראשות המפלגה מסר לאיילת שקד. ב-27 ביולי, הודיעה שקד, יחד עם יועז הנדל, על החלטתם לרוץ ברשימה משותפת בשם "הרוח הציונית". ב-3 באוגוסט הודיעה ח"כ שירלי פינטו על פרישה מן הרשימה, ועל הצטרפות לרשימת "המחנה הממלכתי".[30] ב-21 באוגוסט הודיע ח"כ אביר קארה גם הוא כי לא ירוץ במסגרת "הרוח הציונית",[31] וב-4 בספטמבר הכריז על הקמת מפלגת "חופש כלכלי".[32]

כאמור, ב-11 בספטמבר הודיעו שקד והנדל על פירוק השותפות ביניהם. עוד באותו הערב הודיע יוסי ברודני, יו"ר מפלגת הבית היהודי, כי הוא ושקד הגיעו להסכמות על ריצה משותפת של "ימינה" ושל מפלגתו שלו.[33] שקד וברודני הגיעו לסיכום על חלקות השיבוצים בין מפלגותיהם וחתמו על הסכם ריצה משותפת ב-13 בחודש.[34] ב-14 בספטמבר הודיעה עורכת הדין ניצנה דרשן-לייטנר, יו"ר ארגון "שורת הדין", על הצטרפותה לרשימה, ושובצה במקום הרביעי.[35]

יהדות התורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג | ج
יהדות התורה והשבת אגודת ישראל - דגל התורה
רשימת יהדות התורה
קובץ:יצחק גולדקנופף.jpg
יצחק גולדקנופף, יו"ר יהדות התורה

רשימת "יהדות התורה" היא איחוד פוליטי של שתי מפלגות: "אגודת ישראל" החסידית, ו"דגל התורה" הליטאית. לכל אחת מן המפלגות יש מועצת גדולי התורה משל עצמה, וזו אחראית על קביעת הרשימה של אותה מפלגה לכנסת. מאז הבחירות לכנסת השלוש עשרה (1992) רצות שתי המפלגות ברשימה מאוחדת תחת השם "יהדות התורה", המורכבת מנציגי שתי המפלגות לסירוגין (נציג "אגודה" ולאחריו נציג "דגל" וחוזר חלילה).

ב-1 ביוני 2022 התפטר יעקב ליצמן (יו"ר "אגודת ישראל") מן הכנסת ופרש מן החיים הפוליטיים. ליצמן היה ראש הרשימה לכנסת והחבר המוביל בה מאז תחילת המאה ה-21. הוא כיהן כשר וכסגן שר מטעם המפלגה וניהל מטעמה מגעים פוליטיים לצד משה גפני. את מקומו של ליצמן תפס יצחק גולדקנופף.

מחלוקות בנוגע לזרם החינוך העצמאי של חסידות בעלז איימו על המשך הריצה המשותפת של שתי המפלגות. ואולם ב-12 בספטמבר הוסכם על פתרון למשבר ביניהן, ועל ריצה משותפת.[36] בראש הרשימה יעמוד גולדקנופף, נציג "אגודת ישראל", ולאחריו משה גפני, נציג "דגל התורה" וחוזר חלילה.

מפלגת העבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמת | أ‌م‌ت
מפלגת העבודה הישראלית בראשות מירב מיכאלי
רשימת העבודה
נבחרה בבחירות המקדימות באוגוסט 2022
הבחירות לראשות מפלגת העבודה - 18 ביולי 2022
מרב מיכאלי
ערן חרמוני
82.48%
16.16%
12,429 קולות
2,435 קולות
רשימת המפלגה לכנסת - נבחרה ב-9 באוגוסט 2022
השרה מרב מיכאלי, יו"ר העבודה
ערך מורחב – הבחירות המקדימות במפלגת העבודה (2022)

הבחירות המקדימות לראשות המפלגה נערכו ב-18 ביולי 2022 בין יושבת הראש המכהנת מרב מיכאלי למזכ"ל המפלגה ערן חרמוני.[37][38] מיכאלי נבחרה לכהונה שנייה ברוב של 82.5% מהקולות.[39]

המועד לבחירות המקדימות לרשימת המפלגה נקבע ל-9 באוגוסט.[40] במסגרת תיקון החוקה שהעבירה מיכאלי בוועידת המפלגה ב-2021, נקבע כי רשימת המפלגה לכנסת תבנה בשיטת "ריץ' רץ' מגדרי", כך שהרשימה תורכב מנשים וגברים לסירוגין באופן שוויוני, בהתאם למספר הקולות שיקבל כל מועמד. כלומר, ראשון ישובץ המועמד שיקבל את מספר הקולות הגבוה ביותר, ולאחריו מועמד בן המין השני אשר יזכה במספר הקולות הגבוה ביותר מבין המועמדים בני מינו.

ישראל ביתנו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ל | ل
ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן
רשימת ישראל ביתנו
השר אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו

בראשות ישראל ביתנו עומד אביגדור ליברמן. ועדה מסדרת קבעה את הרכב הרשימה לכנסת ב-12 בספטמבר.

ב-2 באוגוסט הכריז ח"כ אלי אבידר על התמודדות ברשימה עצמאית, "ישראל חופשית דמוקרטית".[41] ב-17 באוגוסט התפטר מהכנסת ובמקומו נכנסה לכנסת חברת הכנסת לשעבר שרון רופא-אופיר.

הציונות הדתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ט | ط
הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ'
רשימת הציונות הדתית
ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית
ערך מורחב – הבחירות המקדימות במפלגת הציונות הדתית (2022)

רשימת "הציונות הדתית" לכנסת העשרים וארבעה הייתה רשימה משולבת של האיחוד הלאומי – תקומה, עוצמה יהודית ומפלגת נעם. עם ההכרזה על הבחירות לכנסת העשרים וחמש, ניהלו כל חלקי הרשימה קמפיין בחירות עצמאי במאבק על מיקום ואופי הרשימה לכנסת ה-25. ב-15 באוגוסט הציע סמוטריץ' לבן גביר את המקומות 2, 5, 9, ו-10, בעוד מקום 7 ייקבע בהסכמה, בן גביר דחה את ההצעה.

בסיעת האיחוד הלאומי - תקומה נערכו בחירות מקדימות פתוחות. לאחר שלא הוצגו מעמדים נוספים, נבחר יושב הראש המכהן, בצלאל סמוטריץ', לעמוד בראש המפלגה ללא בחירות.[42] בחירות מקדימות לראשות המפלגה נערכו לראשונה במקום הליך בחירות פנימי המופקד בידי מרכז המפלגה, גוף המונה כ-120 איש שהיה נהוג עד אז.[43][44] הבחירות המקדימות נערכו ב-23 באוגוסט, והתמודדו בהן 16 מועמדים, בהם גם חברי הכנסת המכהנים מטעם הרשימה: מיכל וולדיגר, אופיר סופר, אורית סטרוק ושמחה רוטמן.[45] ליושב הראש יש זכות לשריין שני מועמדים בעשירייה הראשונה, אחד בכל חמישייה.[46]

ב-26 באוגוסט נחתם הסכם לריצה משותפת בין האיחוד הלאומי - תקומה לעוצמה יהודית, ללא צירוף מפלגת נועם ובתיווכו של בנימין נתניהו. הוסכם כי עוצמה יהודית תקבל את המקומות 2,5,7,9,10 ברשימה, ואילו יחידת המימון העשירית תהיה של האיחוד הלאומי - תקומה.[47]

ב-28 באוגוסט הודיעה מפלגת נעם על כוונתה לרוץ באופן עצמאי, לאחר ששללה את הצעתו של סמוטריץ' לשיבוץ מועמד מטעמה במקום ה-11 ברשימה.[48] ואולם, ב-14 בספטמבר, ולאחר שנועד נתניהו עם מנהיגה הרוחני של המפלגה, הרב טאו, הוחלט במפלגה על קבלת ההצעה ועל הצטרפות לרשימת "הציונות הדתית".[49]

הרשימה המשותפת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין חד"ש ותע"ל לבין בל"ד נתגלתה מחלוקת לגבי שני נושאים: המלצה על מועמד לראשות הממשלה, ורוטציה בין חברי כנסת מטעם מפלגות שונות במהלך כהונת הכנסת. לאחר שהשיחות בין שתי המפלגות נראו כמניבות פרי ופורסם כי סוכמה ריצה משותפת[50], אך לקראת סגירת הרשימות החליטה בל"ד על ריצה עצמאית, ובכך פורקה הרשימה המשותפת.[51]

חד"ש-תע"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ום | و‌م
החזית הדמוקרטית לשלום ושוויון (חד"ש) תנועה ערבית להתחדשות (תע"ל)
רשימת חד"ש-תע"ל
ח"כ איימן עודה, יו"ר חד"ש, וראש חד"ש-תע"ל

ב-13 באוגוסט 2022 בחרה ועידת מפלגת חד"ש את הרשימה לכנסת. איימן עודה נבחר לכהונה נוספת בתפקיד היו"ר,[52] והוא ימשיך לעמוד בראש הרשימה. אחריו נבחרו עאידה תומא סלימאן, עופר כסיף ויוסף עטאונה.

ב-3 בספטמבר 2022, הודיע ח"כ אוסאמה סעדי כי לא יתמודד על מקום ברשימה של תע"ל, ויפרוש מהחיים הפוליטיים.[53] בראשות המפלגה ממשיך לכהן ח"כ אחמד טיבי.

בליל ה-15 בספטמבר, לאחר שהמגעים בין חד"ש ותע"ל לבין בל"ד לא צלחו, הגישו חד"ש ותע"ל את רשימתן בנפרד.

בל"ד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד | ض‌
בל"ד - אלתג'מוע אלווטני אלדמוקרטי
רשימת בל"ד
ח"כ סאמי אבו שחאדה, יו"ר בל"ד

לאור המחלוקות בין המפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת, אמר ח"כ סאמי אבו שחאדה (יו"ר בל"ד) כי הוא לא שולל את האפשרות שהמשותפת תבחן התמודדות בבחירות במסגרת גוש פוליטי חדש או במסגרת רשימות נפרדות, והדבר יוכרע לאחר שהנושא ידון בשיחות בין מרכיבי הרשימה המשותפת.[54]

מפלגת בל"ד ערכה בחירות מקדימות ב-6 באוגוסט 2022. ח"כ אבו שחאדה נותר בראש הרשימה, ואחריו אמטאנס שחאדה ודועאא חוש-טאטור, בסדר זה.[55]

כאמור, בליל ה-15 בספטמבר, לקראת סיום המועד להגשת הרשימות, הוחלט בבל"ד לרוץ באופן עצמאי לאחר שלא הגיעו להסכמות עם חד"ש ותע"ל.

מרצ[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרצ | م‌ر‌ص
מרצ השמאל של ישראל
רשימת מרצ
נבחרה בבחירות המקדימות ביום 23 באוגוסט 2022
הבחירות לראשות המפלגה
זהבה גלאון
יאיר גולן
60.6%
39.4%
9,443 קולות
6,140 קולות
רשימת המפלגה לכנסת
זהבה גלאון, יו"ר מרצ
ערך מורחב – הבחירות המקדימות במרצ (2022)

ועדת הבחירות של מרצ קבעה שהבחירות המקדימות לראשות המפלגה ולרשימתה לכנסת ייערכו ב-23 באוגוסט 2022.[56] על ראשות המפלגה התמודדו ח"כ יאיר גולן וזהבה גלאון, שחזרה להתמודד על תפקיד במפלגה 5 שנים לאחר שהתפטרה מתפקיד היו"ר ופרשה מהתמודדות לכנסת.[57][58] השר ניצן הורוביץ, יו"ר המפלגה בכנסת היוצאת, הודיע כי לא יתמודד לראשות המפלגה בכנסת הנוכחית אבל יתמודד על מקום ברשימה.[59]

במהלך יולי, הודיעו השרה תמר זנדברג, ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי והשר עיסאווי פריג' כי לא יתמודדו על מקום ברשימת המפלגה.[60][61]

בבחירות לתפקיד היו"ר זכתה גלאון. יאיר גולן, שהפסיד בהתמודדות על תפקיד היו"ר, התמודד במקביל לרשימה לכנסת ושובץ במקום החמישי.

רע"מ[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם | ع‌م
הרשימה הערבית המאוחדת
רשימת רע"מ
ח"כ מנסור עבאס, יו"ר רע"מ

ועידת המפלגה, המורכבת מ-600 צירים, הרכיבה את רשימת המפלגה לכנסת בבחירות מקדימות שנערכו ב-6 באוגוסט 2022.[62]

רשימות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כינוי הרשימה סימן ראש הרשימה פרטים נוספים
חופש כלכלי אצ אביר קארה מפלגה הדוגלת בליברליזם כלכלי.[63] מצע המפלגה ניכתב בין היתר בידי עומר מואב וגלעד אלפר, שרצו בבחירות הקודמות במסגרת רשימת "מפלגת החופש".
ישראל חופשית דמוקרטית בראשות אלי אבידר י אלי אבידר מפלגה בראשות אלי אבידר, שפרש ממפלגת "ישראל ביתנו". דוגלת בחילוניות, בגיוס בני ישיבות לצה"ל ובמאבק בשחיתות השלטונית.
צעירים בוערים צ בתאל חזן מפלגה המבקשת לייצג את הצעירים בישראל ולטפל במשבר הדיור וביוקר המחייה.[64] יו"ר המפלגה, הדר מוכתר, לא תוכל לרוץ לכנסת בבחירות אלו משום שלא עברה את הגיל המינימלי הדרוש לריצה לכנסת. על כן, הוצבה בתאל חזן, מקורבת למוכתר, בראש הרשימה.
הכלכלית החדשה בראשות פרופסור ירון זליכה יז ירון זליכה מפלגה המתמקדת בנושאים הכלכליים, שהוקמה ע"י ירון זליכה (לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר). התמודדה בבחירות לכנסת ה-24, וזכתה ב-34,883 קולות (0.78% מקולות הבוחרים).[65]
העצמאים החדשים בראשות יורם מועלמי נץ יורם מועלמי מפלגה כלכלית שבכוונתה לקדם את שיפור מצבם של העסקים הקטנים והבינוניים בישראל.[66]
הפיראטים - הכי טוב לדעתי אני רוצה להיות שם ף נועם כוזר מפלגת פיראטים. דוגלת בדמוקרטיה דינמית, רפורמה בדיני זכויות יוצרים ופטנטים, תוכן חופשי, שקיפות וחופש המידע. מתמודדת לכנסת בפעם השביעית ברציפות.
אנחנו נר משה חוג'ה מפלגה המבקשת לשנות את שיטת הבחירות בישראל.
שחר כח חברתי בראשות וג'די טאהר ז וג'די טאהר מפלגה ששמה לה למטרה שינוי התרבות הפוליטית בישראל.[67]
נתיב - נחיה תמיד יחד בכבוד ני איל כהן מפלגה המתמקדת בזכויותיהם של בעלי מוגבלויות בישראל (מזוהה עם ארגון "הנכים הופכים לפנתרים" ועם גורמים נוספים במחאת הנכים).[68][69]
קול הסביבה ק דרור בן-עמי מפלגה שהוקמה ב-1999, לקידום איכות הסביבה, החיים והבריאות של תושבי מדינת ישראל.
מנהיגות חברתית ץ אילן משיחא יר-זנבר מפלגה המתמודדת לכנסת מאז הבחירות בשנת 2013.
איחוד בני הברית בראשות רב חובל בשארה שליאן ינ בשארה שליאן מפלגת ימאים נוצרים. מתמודדת לכנסת בפעם החמישית ברציפות.
מפלגת הגוש התנ"כי יק דניס ליפקין מפלגה נוצרית-יהודית, המתמודדת בפעם החמישית ברציפות. המפלגה קוראת להתאים את ישראל לעלייה של כליהודי העולם כהגנה מפני אנטישמיות וכן לייצוג הולם של נוצרים בישראל.
הלב היהודי בראשות אלי יוסף קי אלי יוסף יוסף - פעיל למניעת מכירת נשק למדינות ולממשלות המבצעות פשעי מלחמה. מפלגתו מתמודדת לכנסת בפעם השלישית ברציפות.[70]
כל קול קובע נועם קולמן ולירון עופרי לראשות הממשלה קנ נועם קולמן מפלגה המתמקדת במצבם של עצמאיים, פרילנסרים, פנסיונירים, בני הגיל השלישי והגיל הרך.[71]
יש כיוון בראשות עמוס דב סילבר נק עמוס דב סילבר מפלגה חדשה שהוקמה לקראת הבחירות, למען קידום לגליציה של קנאביס בישראל.
קמ"ה - קידום מעמד הפרט זך דורית בירן מפלגה המתמקדת הזכויות האדם והפרט מן הזווית הדתית. דוגלת בהנחלת המשפט העברי בשיטת המשפט הישראלית, ובקידום מעמדו של הפרט מול רשויות השלטון.[72] מועמדות הרשימה הן נשותיו של דניאל אמבש, מנהיג הכת הירושלמית, המרצה עונש מאסר בגין התעללות מינית והחזקת אדם בתנאי עבדות.[73]
צומת בראשות משה גרין דרכו של רפול זץ משה גרין מפלגה ציונית לאומית, שכיהנה בכנסת הארבע עשרה בראשותו של רפאל איתן. כיום מתמקדת בעיקר במעמדם של החקלאים בישראל.
צו השעה יץ אורי דויד חי מפלגה ששמה לה למטרה לקדם את רמת חייהם של הגמלאים ובעלי המוגבלויות, לצד תנאי העבודה של נהגי המוניות.
כבוד האדם נז ארקדי פוגץ מפלגה המבקשת לייצג את עולי ברית המועצות לשעבר, ולקדם את מעמדם בחברה.[73]
רשימת שלושים ארבעים בראשות סטלה ויינשטיין רז סטלה וינשטיין וינשטיין - לשעבר מנכ"לית מפלגת "ימינה", החליטה על הקמת מפלגה חדשה לקראת הבחירות. המפלגה מבקשת להיאבק בבירוקרטיה, לעודד תחרות ושוק חופשי ולקדם השקעה בתשתיות הלאומיות עם דגש על חיבור הפריפריה למרכז.[74]
אני ואתה ך ארנון גלעדי מפלגה סוציאליסטית המבקשת להילחם בתופעת "הון שלטון" ולקיים בישראל שוויון חברתי כלכלי.[75]
סדר חדש - למען האזרחים הוותיקים בישראל קך אופק אביטל מפלגה שמטרתה לקדם את רמת חייהם של האזרחים הוותיקים בישראל.
מפלגת שמע בראשות נפתלי גולדמן נף נפתלי גולדמן מפלגה המבקשת לאסור בחוק את ההומוסקסואליות, להטיל צנזורה על פורנוגרפיה לקטינים, לקדם סיוע לעניים, ולגייס לצה"ל את כל אזרחי ישראל היהודים.[76]
דעת טוב ורע וברית שבט אברהם-עלה ירוק ואוסרת אל איסלמיה ת דקל עוזר רשימה משותפת של מפלגת עלה ירוק, מפלגה ליברלית התומכת בלגליזציה של קנאביס, שהתמודדה בפעם האחרונה בבחירות לכנסת העשרים, עם מפלגת "אוסרת אל איסלמיה", מפלגה מוסלמית חדשה לקידום בריאות טבעית ואיכות חיים במגזר המוסלמי.[77]
כח להשפיע זנ בני אלבז רשימה שבין מטרותיה קידום הספורט בישראל ותמיכה במתמודדים בחדלות פרעון.
באומץ בשבילך קץ צבי גרנות

חברי הכנסת העשרים וחמש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הליכוד
32 מושבים
בנימין נתניהו, יריב לוין, אלי כהן, יואב גלנט, דוד אמסלם, אמיר אוחנה, יואב קיש, ניר ברקת, מירי רגב, מיקי זוהר, אבי דיכטר, ישראל כ"ץ, שלמה קרעי, עמיחי שיקלי, דני דנון, עידית סילמן, דוד ביטן, יולי אדלשטיין, אליהו רביבו, גלית דיסטל-אטבריאן, ניסים ואטורי, שלום דנינו, חיים כץ, אופיר אקוניס, טלי גוטליב, חנוך מילביצקי, בועז ביסמוט, משה סעדה, אליהו דלל, גילה גמליאל, אופיר כץ, מאי גולן
יש עתיד
24 מושבים
יאיר לפיד, אורנה ברביבאי, מאיר כהן, קארין אלהרר, מירב כהן, יואל רזבוזוב, אלעזר שטרן, מיקי לוי, מירב בן ארי, רם בן ברק, יואב סגלוביץ, בועז טופורובסקי, מיכל שיר, עידן רול, יוראי להב-הרצנו, ולדימיר בליאק, רון כץ, מטי צרפתי הרכבי, טניה מזרסקי, יסמין סאקס פרידמן, דבי ביטון, משה טור-פז, סימון דוידסון, נאור שירי
הציונות הדתית
14 מושבים
בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, אופיר סופר, אורית סטרוק, יצחק וסרלאוף, שמחה רוטמן, אלמוג כהן, מיכל וולדיגר, עמיחי אליהו, צבי פוגל, אבי מעוז, אוהד טל, לימור סון הר-מלך, משה סולומון
המחנה הממלכתי
12 מושבים
בני גנץ, גדעון סער, גדי איזנקוט, פנינה תמנו-שטה, יפעת שאשא-ביטון, חילי טרופר, זאב אלקין, מיכאל ביטון, מתן כהנא, אורית פרקש-הכהן, שרן השכל
ש"ס
11 מושבים
אריה דרעי, יעקב מרגי, יואב בן-צור, מיכאל מלכיאלי, חיים ביטון, משה ארבל, ינון אזולאי, משה אבוטבול, אוריאל בוסו, יוסי טייב, אברהם בצלאל
יהדות התורה
7 מושבים
יצחק גולדקנופף, משה גפני, מאיר פרוש, אורי מקלב, יעקב טסלר, יעקב אשר, ישראל אייכלר
ישראל ביתנו
6 מושבים
אביגדור ליברמן, עודד פורר, יבגני סובה, שרון ניר, יוליה מלינובסקי, חמד עמאר
רע"מ
5 מושבים
מנסור עבאס, וליד טאהא, וליד אל הואשלה, אימאן ח'טיב-יאסין, יאסר חוג'יראת
חד"ש-תע"ל
5 מושבים
איימן עודה, אחמד טיבי, עאידה תומא סלימאן, עופר כסיף, יוסף עטאונה
העבודה
4 מושבים
מרב מיכאלי, נעמה לזימי, גלעד קריב, אפרת רייטן
הכנסת
הכנסת העשרים וחמש
סמל הכנסת
מדינה ישראלישראל ישראל
סוג בית מחוקקים חד-ביתי
הרכב
מספר מושבים 120

סיעות הכנסת
קואליציה

אופוזיציה

בחירות
שיטת בחירות יחסית-ארצית
שיטת ג'פרסון
שיטת בדר-עופר
בחירות קודמות 1 בנובמבר 2022
בחירות הבאות 27 באוקטובר 2026
מנהיגים
יושב ראש אמיר אוחנה, הליכוד
החל מ-29 בדצמבר 2022
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הליכוד
החל מ-29 בדצמבר 2022
ראש האופוזיציה יאיר לפיד, יש עתיד
החל מ-29 בדצמבר 2022
משכן

משכן הכנסת, מבט מדרום
משכן הכנסת, קריית הממשלה
ירושלים, ישראל
אתר אינטרנט
http://knesset.gov.il
הכנסת העשרים וחמש
סמל הכנסת
מדינה ישראלישראל ישראל
גוף פרלמנטרי הכנסת
תקופת כהונה 15 בנובמבר 2022 – מכהנת
(שנה ו־23 שבועות)
מערכת בחירות 1 בנובמבר 2022
הנהגה
יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה, הליכוד
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הליכוד
יו"ר הקואליציה אופיר כץ, הליכוד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד, יש עתיד
מרכז האופוזיציה בועז טופורובסקי, יש עתיד
הרכב
סיעות הקואליציה

מספר חברי הקואליציה - 64

  הליכוד (32)
  ש"ס (11)
מספר חברי הקואליציה
64 / 120
סיעות האופוזיציה

מספר חברי האופוזיציה - 56

  יש עתיד (24)
  רע"מ (5)
  העבודה (4)
מספר חברי האופוזיציה
56 / 120
אתר אינטרנט
https://main.knesset.gov.il

בעלי תפקידים בכנסת העשרים וחמש[עריכת קוד מקור | עריכה]

התפקיד שם סיעה הערות
נשיאות הכנסת
יושב-ראש הכנסת יריב לוין הליכוד כיהן בין ה-13 ל-29 בדצמבר 2022
אמיר אוחנה מכהן החל מה-29 בדצמבר 2022
סגני יושב-ראש הכנסת אופיר כץ הליכוד
משה טור-פז יש עתיד
אוריאל בוסו ש"ס
מתן כהנא המחנה הממלכתי
ישראל אייכלר יהדות התורה
יושבי ראש הוועדות הקבועות
ועדת הכנסת אופיר כץ הליכוד
ועדת הכספים משה גפני יהדות התורה
ועדת הכלכלה TBD הליכוד
ועדת החוץ והביטחון TBD הליכוד
ועדת הפנים והגנת הסביבה יעקב אשר יהדות התורה
ועדת החוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן הציונות הדתית
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות עודד פורר ישראל ביתנו
ועדת החינוך, התרבות והספורט יוסי טייב ש"ס
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ישראל אייכלר יהדות התורה
ועדת ביטחון הפנים צביקה פוגל עוצמה יהודית
הוועדה לענייני ביקורת המדינה מיקי לוי יש עתיד
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי פנינה תמנו-שטה יש עתיד
ועדת המדע והטכנולוגיה איימן עודה חד"ש-תע"ל
ועדת האתיקה TBD
יושבי ראש הוועדות המיוחדות
הוועדה המיוחדת לתיקון חוק יסוד: הממשלה שלמה קרעי הליכוד הוועדות פורקו עם תיקון החוקים האמורים
הוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה אופיר כץ הליכוד
הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל לימור סון הר-מלך עוצמה יהודית
יושבי ראש הסיעות
סיעת הליכוד אופיר כץ הליכוד
סיעת יש עתיד בועז טופורובסקי יש עתיד
סיעת המחנה הממלכתי בני גנץ המחנה הממלכתי
סיעת ש"ס ינון אזולאי ש"ס
סיעת יהדות התורה משה גפני יהדות התורה
סיעת הציונות הדתית שמחה רוטמן הציונות הדתית
סיעת עוצמה יהודית TBD עוצמה יהודית
סיעת ישראל ביתנו עודד פורר ישראל ביתנו
סיעת רע"מ וליד טאהא רע"מ
סיעת חד"ש-תע"ל אחמד טיבי חד"ש-תע"ל
סיעת העבודה מרב מיכאלי העבודה
סיעת נעם אבי מעוז נעם
ראשי הקואליציה והאופוזיציה
יושב ראש הקואליציה אופיר כץ הליכוד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד יש עתיד
מרכז האופוזיציה בועז טופורובסקי יש עתיד
בעלי תפקידים
מנכ"ל הכנסת גיל סגל
מזכיר הכנסת דן מרזוק
היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק
קצין הכנסת יובל חן
רב הכנסת אביעד גוטמן

הנציבים העליונים לארץ-ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' נציב תקופת הכהונה
דיוקן שם

(לידה- מיתה)

כניסה לתפקיד סיום התפקיד זמן בתפקיד
1

סר הרברט סמואל

Herbert Samuel

(1870-1963)

1 ביולי 1920 20 ביוני 1925 4 שנים, 354 ימים
היהודי הראשון (שאיננו מומר כבנג'מין דיזראלי) ששימש כשר בממשלת בריטניה. מינויו כנציב העליון הראשון בארץ ישראל התקבל ביישוב בהתלהבות וניתן לו הכינוי "הראשון ביהודה". הרברט סמואל הכריז על ירושלים כבירת ארץ ישראל המנדטורית וקבע את מושבו במתחם אוגוסטה ויקטוריה בירושלים, אך דווקא בשל היותו יהודי השתדל להיות נייטרלי בסכסוך הישראלי-ערבי בארץ ישראל וגרם לאכזבה ביישוב. הוא מינה כמופתי את חאג' אמין אל-חוסייני. במאורעות תרפ"א הורה על הפסקה זמנית של העלייה. העובדה כי בימיו כנְציב הופרד עבר הירדן מתחום ארץ ישראל המנדטורית חיזקה תחושת אכזבה זו ביישוב.
2

לורד הרברט פלומר

Herbert Plumer

(1857-1932)

25 באוגוסט 1925 31 ביולי 1928 שנתיים, 341 ימים
איש צבא בריטי בדרגת פילדמרשל. שירת כנציב עליון בתקופה של שקט יחסי ששרר בארץ לאחר מאורעות תרפ"א ולפני מאורעות תרפ"ט. תרומתו לשמירת שקט זה הייתה ניכרת. יחסו ליישוב היה הוגן. בתקופתו הכיר השלטון המנדטורי בכנסת ישראל. בימי המשבר הכלכלי של שנת 1927 העניק תמיכה כלכלית ליישוב. הקפיד לשמור על נייטרליות ביחסו ליהודים ולערבים.
מ"מ

סר הארי לוק

John Chancellor

(1884-1969)

31 ביולי 1928 6 בדצמבר 1928 128 ימים
היה המזכיר הראשי של ממשלת המנדט ולאחר מכן ממלא מקום הנציב העליון בימי מאורעות תרפ"ט. נחשב בעיני היישוב היהודי לעוין בגישתו כלפיו, וכמי שנוטה לטובת הצד הערבי. תמך בפעולות הערבים ואף האשים את היהודים שהתקיפו ראשונים. הורה על סגירת העיתונות העברית והפסקת קשרי הטלפון לחו"ל. היה ממוצא יהודי אך הסתיר זאת.
3

סר ג'ון צ'נסלור

John Chancellor

(1870-1952)

6 בדצמבר 1928 6 בספטמבר 1931 שנתיים, 274 ימים
אריסטוקרט וקצין שעבר לשירות הקולוניאלי הבריטי ולאחר 17 שנות שירות, התמנה לנציב העליון על ארץ ישראל. יחסו היה אוהד לערבים. בימי כהונתו התחוללו מאורעות תרפ"ט העקובים מדם.
4

סר ארתור ווקופ

Arthur Wauchope

(1874-1947)

20 בנובמבר 1931 1 במרץ 1938 6 שנים, 101 ימים
הנציב העליון האוהד ביותר של היישוב והתנועה הציונית. בתקופת כהונתו התרחשה העלייה החמישית שהביאה להתפתחות כלכלית וחברתית רבה ביישוב. ווקופ עודד את העלייה והיה מקובל על הנהגת היישוב, עמה קשר קשרים. במהלך כהונתו בשנת 1936 החלו מאורעות תרצ"ו - תרצ"ט, שהיו התקפה על היישוב ומרד כנגד השלטון הבריטי והוא נקט נגדו בצעדים נמרצים.
5

סר הרולד מקמייקל

Harold MacMichael

(1882-1969)

3 במרץ 1938 30 באוגוסט 1944 6 שנים, 180 ימים
הנציב העליון העוין ביתר את היישוב ואת התנועה הציונית. איש השירות הקולוניאלי הבריטי ששירת שנים רבות באפריקה, מהן עשר שנים בסודאן והפך לפרו-ערבי. את העניין היהודי לא הכיר כלל וראה ביהודים נטע זר במזרח התיכון. לא נעתר לבקשת חנינה על חייו של ראשון עולי הגרדום שלמה בן-יוסף ותחת שלטונו הרגו אנשי המשטרה הבריטית את מפקד הלח"י אברהם שטרן (יאיר). סירב להתיר את כניסתה של אוניית המעפילים סטרומה לארץ והיא נאלצה לחזור לים השחור, שם טבעה על 769 המעפילים שעל סיפונה, שהיו פליטי חרב משואת יהודי רומניה. סמוך לסוף תקופת כהונתו ניסו אנשי הלח"י להתנקש בחייו, אך הוא ניצל. לימים התגלה בארכיונים, להפתעת ההיסטוריונים, שבתקופתו המאוחרת כנציב, הוא תמך בהקמת מדינה יהודית במישור החוף והעמקים הצפוניים של הארץ.[78]
6

ויקונט ג'ון ורקר

John Vereker

(1886-1946)

31 באוקטובר 1944 5 בנובמבר 1945 שנה, 5 ימים
לורד גורט היה גנרל בריטי שפיקד על חיל המשלוח הבריטי בצרפת בראשית מלחמת העולם השנייה. פיקד על הפינוי מדנקרק. בשנת 1943 הוענקה לו דרגת פילדמרשל. בשנת 1944 התמנה לנציב העליון על ארץ ישראל. שימש בתפקיד כשנה. לא הותיר רושם של ממש בתפקידו, אותו עזב בשל מצב בריאותו הלקוי.
7

סר אלן קנינגהם

Alan Cunningham

(1887-1983)

21 בנובמבר 1945 14 במאי 1948 שנתיים, 175 ימים
הנציב העליון האחרון. גנרל בריטי שזכה לתהילה על שחרור אתיופיה מידי האיטלקים, אך מאידך היה ביחסים מורכבים עם מפקד הצבא מונטגומרי, בשל צעדים שנויים במחלוקת שנקט במהלך הקרבות בצפון אפריקה במהלך מלחמת העולם השנייה. יש שיאמרו שהדברים השפיעו על התנהלותו בארץ. עלה בגורלו להיות הנציב העליון האחרון בקץ שלטון המנדט הבריטי על ארץ ישראל. החלטתו שלא להענות לדרישת הצבא הבריטי לפנות את ירושלים בחודשי המנדט האחרונים הייתה מכרעת לגבי גורל העיר ומנעה השתלטות ערבית על העיר לפני הכרזת מדינת ישראל.

תבנית: הממשל בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל ישראל
ערך זה הוא חלק מסדרת
ממשל ופוליטיקה של ישראל

  1. ^ מורן אזולאי, ניצחון לבנט: ועדת הכנסת הכריזה על ח"כ שיקלי "פורש" מימינה, באתר ynet, 25 באפריל 2022
  2. ^ ח"כ עידית סילמן הודיעה על פרישה מהקואליציה, והממשלה תאבד את הרוב בכנסת, באתר דבר העובדים בארץ ישראל, ‏2022-04-06
  3. ^ מוחמד מג'אדלה, ‏מועצת השורא הכריעה: רע"ם תקפיא חברותה בקואליציה - וגם בכנסת, באתר ‏מאקו‏, 17 באפריל 2022
  4. ^ מוחמד מג'אדלה עמית סגל ירון אברהם, ‏חשיפה | ח"כ זועבי ממרצ במכתב לרה"מ: פורשת מהקואליציה, באתר ‏מאקו‏, 19 במאי 2022
  5. ^ דפנה ליאל מוחמד מג'אדלה, ‏רינאוי-זועבי חוזרת לקואליציה; נתניהו תקף: "משלמים לשונאי ישראל" - בימינה ענו: "גובה הצעקות כעומק השקרים", באתר ‏מאקו‏, 22 במאי 2022
  6. ^ ״ההצבעה בשבוע הבא תקבע האם הקואליציה רוצה להתקיים או לא״. ראיון לאריה גולן ביומן הבוקר של רשת ב׳.הציטוט בערוץ הטלגרם של גדעון סער
  7. ^ עמית סגל דפנה ליאל, ‏דרמה פוליטית: בנט ולפיד סיכמו על פיזור הכנסת, לפיד יהפוך לרה"מ, באתר ‏מאקו‏, 20 ביוני 2022
  8. ^ מורן אזולאי, אדלשטיין לא יתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד: "זה הזמן להיות מלוכדים", באתר ynet, 30 ביוני 2022
  9. ^ נתניהו ימשיך לכהן כראש הליכוד, באתר זמן ישראל, 19 ביולי 2022
  10. ^ מורן אזולאי, יובל קרני, קובי נחשוני, אלישע בן קימון, עינב חלבי, סיון חילאי, קרבות פנימיים, ריצה אחרי "כוכבים": כך נערכות המפלגות לבחירות | תמונת מצב, באתר ynet, 17 ביולי 2022
  11. ^ אנה ברסקי, ‏חבר הכנסת לשעבר משה פייגלין הודיע שיתמודד בפריימריז לרשימת הליכוד, באתר מעריב אונליין, 3 ביולי 2022
  12. ^ שרי מקובר-בליקוב, ‏דברים שרואים משם: דני דנון חוזר להתמודד בליכוד ומוציא ספר חדש, באתר מעריב אונליין, 2 ביולי 2022
  13. ^ אלוף משנה במיל מרדכי בניטה יתמודד בפרימריז בליכוד
  14. ^ גיא עזרא, ‏ראש מועצת שומרון לשעבר יתמודד בפריימריז בליכוד, באתר "סרוגים", 19 ביולי 2022
  15. ^ מורן אזולאי, מהתקשורת לכנסת? בועז ביסמוט יתמודד בפריימריז של הליכוד, באתר ynet, 25 ביולי 2022
  16. ^ מורן אזולאי, שטייניץ פורש מהפוליטיקה: "מגיע לי ולמשפחתי לנשום קצת אוויר נקי", באתר ynet, 5 ביולי 2022
  17. ^ מורן אזולאי, שריוני נתניהו אושרו, חברי המפלגה תקפו: "ככה אי אפשר לנצח", באתר ynet, 14 בספטמבר 2022
  18. ^ גיא עזרא, ‏שתי ח"כיות מיש עתיד הודיעו על פרישה, באתר "סרוגים", 10 בספטמבר 2022
  19. ^ אריה יואלי, ‏רבני ש"ס החליטו: אין שינוי בעשירייה הראשונה, באתר "סרוגים", 14 בספטמבר 2022
  20. ^ יאיר שרקי עמית סגל דפנה ליאל, ‏"יחד נוכל לפרוץ את המבוי הסתום": גנץ וסער הכריזו על איחוד בין כחול לבן לתקווה חדשה, באתר ‏מאקו‏, 10 ביולי 2022
  21. ^ מורן אזולאי, ח"כ בני בגין פורש מהחיים הפוליטיים, באתר ynet, 28 ביולי 2022
  22. ^ טל שלו‏, עזיבה שנייה בתקווה חדשה תוך ימים: ח"כ מיכל שיר עוברת ליש עתיד, באתר וואלה!‏, 31 ביולי 2022
  23. ^ בנצי רובין, ‏מצאה מפלגה חדשה: שירלי פינטו מצטרפת לגנץ וסער, באתר "סרוגים", 22 באוגוסט 2022
  24. ^ סגן שרת החינוך יצחק הלוי פורש מהחיים הפוליטיים | ישראל היום, באתר www.israelhayom.co.il
  25. ^ אנה ברסקי, ‏שקד והנדל חשפו: אמיתי פורת במקום השלישי ברשימת "הרוח הציונית", באתר מעריב אונליין, 21 באוגוסט 2022
  26. ^ יקי אדמקר‏, 4 ימים לסגירת הרשימות: שקד והנדל הודיעו על ריצה בנפרד, באתר וואלה!‏, 11 בספטמבר 2022
  27. ^ יובל קרני, אחרי הפילוג משקד: יועז הנדל הודיע שלא יתמודד בבחירות, באתר ynet, 13 בספטמבר 2022
  28. ^ עם ציטוט של נתן אלתרמן: גם צבי האוזר לא יתמודד בבחירות הקרובות, באתר כיפה, ‏13 בספטמבר 2022
  29. ^ יקי אדמקר‏, בנט הודיע שלא יתמודד בבחירות הבאות, שקד תכהן כיו"ר ימינה, באתר וואלה!‏, 29 ביוני 2022
  30. ^ חזקי ברוך, שירלי פינטו לא תתמודד במפלגת "הרוח הציונית" של שקד, באתר ערוץ 7, 3 באוגוסט 2022.
  31. ^ אמיר אטינגר, עזב או הועזב? אביר קארה לא יהיה חלק מרשימת הרוח הציונית לכנסת, באתר ישראל היום, ‏26 באוגוסט 2022
  32. ^ ביני אשכנזי‏, אביר קארה הכריז על הקמת מפלגת "חופש כלכלי": "נאבק בלוביסטים של יוקר המחיה", באתר וואלה!‏, 4 בספטמבר 2022
  33. ^ אתר למנויים בלבד נעה שפיגל, ראשי הבית היהודי: הגענו להסכמות עם שקד על ריצה משותפת עם ימינה, באתר הארץ, 11 בספטמבר 2022
  34. ^ יקי אדמקר‏, בחירות 2022: איילת שקד והבית היהודי חתמו על הסכם ריצה משותפת, באתר וואלה!‏, 13 בספטמבר 2022
  35. ^ חזקי ברוך, ניצנה דרשן-לייטנר מצטרפת לבית היהודי, תשובץ במקום ה-4, באתר ערוץ 7, ‏14 בספטמבר 2022
  36. ^ אמיר אטינגר, הסתיימה המחלוקת בין דגל התורה לאגודת ישראל, באתר ישראל היום, ‏12 בספטמבר 2022
  37. ^ דפנה ליאל, עדכון, באתר טלגרם, ‏25 ביוני 2022
  38. ^ מרב מיכאלי וערן חרמוני יתמודדו לראשות מפלגת העבודה, באתר זמן ישראל, 11 ביולי 2022
  39. ^ טל שלו‏, בפעם השנייה ברציפות: מרב מיכאלי נבחרה לראשות מפלגת העבודה, באתר וואלה!‏, 18 ביולי 2022
  40. ^ טל שלו‏, הפריימריז לרשימת מפלגת העבודה צפויים להתקיים ב-9 באוגוסט, באתר וואלה!‏, 9 ביולי 2022
  41. ^ Keller-Lynn, Carrie (2 באוגוסט 2022). "Former Yisrael Beytenu MK launches new party in last-ditch bid to remain in Knesset". The Times of Israel (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2022-08-04. {{cite web}}: (עזרה)
  42. ^ אריה יואלי, ‏הלברטל לא הגיש מועמדות: סמוטריץ' ימשיך לקדנציה נוספת, באתר "סרוגים", 3 באוגוסט 2022
  43. ^ הפריימריז בציונות הדתית - ב-23 באוגוסט, באתר זמן ישראל, 30 ביוני 2022
  44. ^ פריימריז בציונות הדתית: הצבעה דיגיטלית מכל מקום בארץ ובעולם, באתר זמן ישראל, 6 ביולי 2022
  45. ^ בנצי רובין, ‏הפריימריז במפלגת הציונות הדתית: רשימת המועמדים המלאה, באתר "סרוגים", 4 באוגוסט 2022.
  46. ^ אתר למנויים בלבד נעה שפיגל, פיצולים, איחודים ופריימריז: שלושה חודשים וחצי לבחירות, במפלגות כבר נערכים, באתר הארץ, 12 ביולי 2022
  47. ^ דפנה ליאל, ‏בתום הפגישה עם נתניהו: סמוטריץ' ובן גביר חתמו על הסכם לריצה משותפת, באתר ‏מאקו‏, 26 באוגוסט 2022
  48. ^ "Noam' party refuses 11th place on Religious Zionist ticket". Israel National News. 28 באוגוסט 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  49. ^ איחוד נוסף בימין | לאחר הפגישה עם נתניהו: מפלגת נעם תרוץ יחד עם הציונות הדתית, באתר 0404, ‏14 בספטמבר 2022
  50. ^ ביני אשכנזי‏, רגע לפני סגירת הרשימות: המשותפת הודיעה כי תרוץ יחד בבחירות הקרובות, באתר וואלה!‏, 15 בספטמבר 2022
  51. ^ גיא עזרא, ‏ברגע האחרון: הרשימה המשותפת התפרקה, באתר "סרוגים", 15 בספטמבר 2022
  52. ^ עינב חלבי, ברוב של 75%: עודה נבחר לקדנציה נוספת בראשות חד"ש, באתר ynet, 13 באוגוסט 2022
  53. ^ אתר למנויים בלבד ג'קי חורי, אוסאמה סעדי משך את מועמדותו והבחירות הפנימיות בתע"ל הסתיימו ללא הכרעה, באתר הארץ, 3 בספטמבר 2022
  54. ^ דלית הלוי, הרשימה המשותפת עשויה להתפצל לקראת הבחירות, באתר ערוץ 7, ‏2022-07-05
  55. ^ עינב חלבי, פריימריז ברע"מ ובבל"ד בצל המבצע בעזה: נציג חדש לנגב, באתר ynet, 6 באוגוסט 2022
  56. ^ הבחירות לראשות מרצ ולרשימת המפלגה לכנסת ייערכו ב-23 באוגוסט, באתר זמן ישראל, 14 ביולי 2022
  57. ^ אתר למנויים בלבד נעה שפיגל, יאיר גולן הודיע כי הוא מתמודד על ראשות מרצ "כדי לבנות שמאל ציוני גאה", באתר הארץ, 6 ביולי 2022
  58. ^ יובל קרני, זהבה גלאון הודיעה: אתמודד על ראשות מרצ מול יאיר גולן, באתר ynet, 19 ביולי 2022
  59. ^ עמית סגל אמנון אברמוביץ', ‏הורוביץ הודיע: לא אתמודד על ראשות מרצ, באתר ‏מאקו‏, 12 ביולי 2022
  60. ^ טל שלו‏, השר עיסאווי פריג' הודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים, באתר וואלה!‏, 5 ביולי 2022
  61. ^ דפנה ליאל, ‏תמר זנדברג מודיעה: לוקחת הפסקה מפוליטיקה - "אפנה מקום לאחרים", באתר ‏מאקו‏, 15 ביולי 2022
  62. ^ ציוץ של טל שניידר, באתר Twitter, ‏30 ביוני 2022
  63. ^ אתר המפלגה
  64. ^ הדר מוכתר: אנחנו נשב עם נתניהו, באתר זמן ישראל, 13 בספטמבר 2022
  65. ^ איציק ברנדויין, בחירות 2022: ירון זליכה מנסה שוב, באתר ערוץ 7, ‏2022-06-21
  66. ^ ליאת רון‏, העצמאים: מאחורי הקלעים של המפלגה שמנסה להכות את הסטטיסטיקה, באתר וואלה!‏, 21 ביולי 2022
  67. ^ מצע המפלגה
  68. ^ דיגיטל 14, בחירות 2022: עוד מפלגה מצטרפת למרוץ, באתר עכשיו 14, 19 ביולי 2022
  69. ^ אתר המפלגה
  70. ^ אריה יואלי, ‏המתמודד היחיד מול סמוטריץ' הודיע על פרישה, באתר "סרוגים", 21 ביולי 2022
  71. ^ מטרות המפלגה, באתר רשם המפלגות
  72. ^ מצע המפלגה
  73. ^ 1 2 נינה פוקס, פיראטים, חרדים וחקלאים | המפלגות שלא מוותרות, באתר ynet, 26 בפברואר 2021
  74. ^ יהונתן גוטליב, סטלה ויינשטיין הגישה רשימה לוועדת הבחירות: "מפלגות העולים נכשלו", באתר ערוץ 7
  75. ^ ארנון גלעדי, מפלגת אני ואתה - אמנת יסוד
  76. ^ מפלגת שמע - מי אנחנו?
  77. ^ מערכת ice, עלה ירוק תרוץ לבחירות במשותף עם מפלגה מוסלמית חדשה, באתר אייס, 22 ביולי 2022
  78. ^ יוסף נבו, JOSEPH NEVO, THE HIGH COMMISSIONER AND THE MUFTI: SIR HAROLD MACMICHAEL AND HAJJ AMIN AL-HUSSEINI / הנציב והמופתי: הרולד מקמייקל וחאג' אמין אל-חוסייני, Cathedra: For the History of Eretz Israel and Its Yishuv / קתדרה: לתולדות ארץ ישראל ויישובה, 1992, עמ' 127–139